توسعهی کارکردِ گزارشگریِ پایدار برمبنای آنومیِ فشارهای اجتماعی
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
محمودرضا خاکی
1
(دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بین اللملی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران)
محسن حمیدیان
2
(گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول))
نگار خسروی پور
3
(گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
مریم صراف
4
(استادیار گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی بصیر، آبیک، ایران)
الکلمات المفتاحية: کارکردِ گزارشگریِ پایدار, آنومیِ فشارهای اجتماعی, اجتماعیگرایی پایدار,
ملخص المقالة :
با تغییرات فزآینده ی بازارها و نوسانات بازده سهام تحت شرایط اقتصادی گاهاً نامتوازن کشورها، ایجاد تعادل و پایداری به عنوان راهبردی اثربخشی برای جذب سرمایه گذاری ها جهت توسعه اقتصادی به حساب می آید. اما الزاماً چالش های اقتصادی تنها مبنایی برای توسعه ی پایداری شرکت ها در سطح بازارهای سرمایه به حساب نمی آیند، بلکه تمرکز بر نقضِ هنجارهای اجتماعی و نیاز ذینفعان به دستیابی شفاف تر اطلاعات جهت سرمایه گذاری نیز بخش مهمی از تمرکز بر توسعه ی کارکردهای گزارشگری پایدار محسوب می شود. لذا هدف این پژوهش توسعهی کارکردِ گزارشگریِ پایدار برمبنای آنومیِ فشارهای اجتماعی با استفاده از تحلیلِ سلسله مراتب فازی چندمرحلهای می باشد. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهشهای توسعهای است، زیرا به دلیلِ فقدان مبنایی برای وجود انومی فشارهای اجتماعی و گزارشگری پایدار در پژوهشهای قبلی، براساس تحلیل فراترکیب در گام اول تلاش شد تا نسبت به شناسایی مولفهها به عنوان مبنایِ تحلیلی پژوهش و گزارهها به عنوان متغیرهای مرجع، اقدام شود. سپس باهدف تبیین مولفهها و گزارههای شناسایی شده، در سطح بازار سرمایه، در بخش کمی از تحلیلِ سلسله مراتب فازی چندمرحلهای باهدفِ تعیین تاثیرگذارترین کارکردِ گزارشگری پایدار برمبنای آنومیِ فشارهای اجتماعی، استفاده شد. در این پژوهش، جامعه هدف شامل دو بخشِ کیفی و کمی بود، که در بخش کیفی با کمکِ ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاه تلاش گردید تا در قالب فرمهای امتیازی، مولفهها و گزارههای پژوهش شناسایی شوند. در بخش کمی نیز ۲۰ نفر از مدیران ۵۰ شرکت برتر بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۸، برای مشارکت در پژوهش انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد، آنومی هنجاری ذینفعان تاثیرگذارترین عامل برای توسعه ی کارکردهای پایدارِ گزارشگری شرکتها محسوب میشود. در واقع نتیجه این پژوهش بیانکنندهی این واقعیت است که آنومیِ هنجاریِ ذینفعان کاراترین عامل موثر بر کارکردهای گزارشگری پایدار محسوب میشود و محرکی برای اجتماعیگرایی پایدار به عنوان تاثیرگذاترین کارکردِ گزارشگری پایدار در سطح شرکتهای بازار سرمایه میباشد.
Business Studies, 12(4): 571-593. https://doi.org/10.1108/JABS-11-2016-0157
_||_