مدل اقناعگری مدیرعامل در افشای اطلاعات مالی
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارمحمدرضا عبدلی 1 , حسن ولیان 2 , عباس بی نیاز 3 , داود حسن پور 4
1 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری
4 - گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اقناعگری مدیرعامل, افشای اطلاعات مالی, رویکرد ابزاری مدیرعامل, رویکرد منفعتطلبانه مدیرعامل,
ملخص المقالة :
مدیرعامل به عنوان یک فرد تصمیم گیرنده در راس شرکت، به خصوص شرکت هایی ماهیت آن ها مبتنی بر تئوری نمایندگی است، نقش بسیار مهمی در افزایش سطح شفافیت ها و ایجاد تقارن اطلاعاتی ایفا مینماید. اقناعگری به عنوان یک شیوه رفتاری جزء مباحث و موضوعات بسط یافته از سایر علوم به بازار سرمایه و مدیریت مالی میباشد که رویکردهای مدیریت را در افشا میتواند تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش ارائه مدل اقناعگرایی مدیرعامل از طریق افشای اطلاعات مالی میباشد. این پژوهش ترکیبی مبتنی بر روش شناسی کیفی و کمی میباشد. جامعه آماری بخش کمی شامل ۱۸ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که در زمینه مدیریت مالی و حسابداری دارای تخصص بودند. جامعه آماری بخش کیفی شامل ۳۰ نفر از مدیران عامل شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران بودند که در بخش تحلیل ماتریسی مشارکت نمودند. در این پژوهش ابتدا گزارههای مربوط به شیوههای اقناعگرایانه مدیرعامل در افشای اطلاعات مالی از طریق مطالعه وسیع مطالب و محتوهای مرتبط آغاز شد و پس از دستهبندی ۷۹ مقاله، محققان مقالههای دستهبندی شده را پاییش نمودند و در نهایت ۲۴ پژوهش وارد تحلیل فراترکیب شدند. پس از طی مراحل مربوط به فراترکیب ۱۷ گزاره در قالب سه مولفه شناسایی شدند که پس از تحلیل دلفی به ۱۵ گزاره تقلیل یافت. در بخش تحلیل ساختاری-تفسیری فراگیر ( ) که به دلیل پیچیدگی ریاضی و عملیاتی سرآمد بر تحلیل ساختاری-تفسیری ( ) میباشد، در قالب مدل ارائه شده مشخص گردید، تحریک آرزوها و انتظارات سهامداران و سرمایه گذاران به عنوان گزاره رویکردهای روانشناختی اقناع و تحریف از طریق حجیم نشان دادن مکانیزمهای کنترلی و نظارتی به عنوان گزاره رویکردهای منفعتطلبانه به عنوان تاثیرگذارترین گزارههای اقناعگری مدیرعامل در افشای اطلاعات و گزارشهای همراه صورتهای مالی میباشد.
* براتی، سعید.، عبدلی، محمدرضا. (۱۳۹۷). طراحی مدل و تبیین شیوههای اقناع در کیفیت افشا گزارشگری مالی با انگیزههای سوگیرانه تملکشغلی مدیران عامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۳ (۶): ۱۹۹-۲۴۰
* بولو، قاسم.، اکبریانشورکایی، رضا. (1396). بررسی رابطه پدیده تماشاگری، قدرت شواهد و مسئولیت ادراک شده با احتمال گزارشگری تقلب، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال دوم، شماره سوم، صص 1-32.
* داداشی، فاطمه.، محمدیالیاسی، قنبر.، رضاییزاده، مرتضی. (1396). شناسایی محورهای توسعه قابلیت متقاعدسازی در کارآفرینان کارکشته، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(4): 675-694.
* زارعی، قاسم.، عبدالله زاده شقاقی، علی. (۱۳۹۷). رابطه بین کیفیت افشای اطلاعات و تأمین مالی خارجی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران: نقش تعدیلگر رشد شرکت و ساختار مالکیت، فصلنامه چشم انداز مدیریت مالی، ۲۳(۳): ۳۳-۶۰.
* سدیدی، مهدی.، بدیعی، حسین.، نبوی، حمید. (1394). بررسی عوامل موثر بر سطح افشا اطلاعات آتی درگزارشهای سالانه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 4(16): 57-68.
* صبار، شاهو و هیان، دوان. (1394). عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانههای نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتوای پیام و ویژگیهای مخاطب)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال اول، شماره 4، صص 204-251.
* علوی، سیدحمیدرضا.، بصیری، محمدصادق.، رفیعی، محیا.، عربنژادخانوکی، فاطمه. (1397). بررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)، فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 19(42): 145-164.
* کاشانیپور، محمد.، جندقی، غلامرضا.، رحمانی، محمد. (1397). بررسی رابطه بین کیفیت گزارشگری مالی با افشا اطلاعات پایداری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای تجربی حسابداری، 8(1): 11-31.
* کاظمی، فروغ.، ارمغانی، مریم. (۱۳۹۶). بررسی زبان تبلیغات در بیلبوردهای تهران و لندن ازمنظر فنون اقناع، جستارهای زبانی، ۸(۷): ۳۹۱-۴۲۷.
* کریمی، کیانوش.، غفاری قدیر، جلال. (۱۳۹۷). فناوری نوین اقناع مخاطب، فصلنامه رسانه، ۱۱۲(۳): ۳۵-۵۵.
* محمدیان، محمد.، ستایش، محمدحسین. (1397). الگویی برای گزارشگری مالی و غیرمالی بانکها: از طریق شاخصسازی گزارشگری شهروند شرکتی، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 7(1): 43-70.
* معنویراد، میترا.، فاطمی، فریماه. (1396). تبلیغات و اقناع مخاطب با تاکید بر تبلیغات تجاری فراواقعگرا، جلوه هنر، 9(1): 99-106.
* Alleyne, T., Srinivasan, K., Otker, I., Ramakrishnan, U. (2017). Unleashing Growth and Strengthening Resilience in the Caribbean. Washington: International Monetary Fund.
* Alonso, R., Camara, O. (2018). On the value of persuasion by experts. Journal of Economic Theory, 174(2): 103–123
* Arnd, F., Hartmann, J. (2007). Regulatory focus and investment decisions in small groups. Journal of Experimental Social Psychology, Journal of Experimental Social Psychology 43(4): 626-632. DOI: 10.1016/j.jesp.2006.05.005
* Ayres, D., Huang, X., & Myring, M. (2017). Fair value accounting and analyst forecast accuracy. Advances in Accounting, 37(June 2017), 58–70
* Bakshy, E. ; Karrer, B. & Adamic, L.A. (2009). Social Influence and The Diffusion of User-Created Content. Proceedings of the 10th ACM Conference on Electronic Commerce: New York. 16(1): 325-334.
* Bates, Kenneth, Scot Burton, Elizabeth Howlett, and Kyle Huggins (2009). The Roles of Gender and Motivation as Moderators of the Effects of Calorie and Nutrient Information Provision on Away-from-Home Foods. Journal of Consumer Affairs, 43 (2): 249–273.
* Foa, Edna B. and Uriel G. Foa, (2016). “Resource Theory of Social Exchange”. in K. Törnblom and A. Kazemi (eds.), Handbook of Social Resource Theory: Theoretical Extensions, Empirical Insights, and Social Applications, Springer Science+Business Media, New York
* Frretti, R. Pancotto, F., Rubaltelli, E. (2017). Persuasion in Financial Advertising: Behavioral or Rational?. Journal of Behavioral and Experimental Economics, doi: 10.1016/j.socec.2017.08.002
* Gallaher, S., Kaniel, R., Starks, L. T., (2006). Madison avenue meets wall street: Mutual fund families, competition and advertising. 15(5): 13-41.
* Greifeneder, R., Bless, H., Pham, M. T. (2018). When do people rely on affective and cognitive feelings in judgment?. Personality and Social Psychology Review. 24(1): 218-255.
* Grossman, S., Hart, O., et al., 1980. Disclosure laws and takeover bids. Journal of Finance 35 (2), 323–34.
* Hairston, A, S., Brooks, M, R. (2018). Derivative accounting and financial reporting quality: A review of the literature, Advances in Accounting, https://doi.org/10.1016/j.adiac.2018.10.003
* Hassan, M. S.; Saleh, N. M. and Abd Rahman, M. R. C. (2008). Determinants of Financial Instruments Disclosure Quality among Listed Firms in Malaysia. Working paper, www.ssrn.com
* Healy, P., Hutton, A. and Palepu, K. (1999). Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increases in disclosure. Contemporary Accounting Research, 16(5): 485-520.
* Higgins, C., Walker, R. (2012). Ethos, logos, pathos: Strategies of persuasion in social/environmental reports. Accounting Forum 36(8): 194– 208.
* Jain, P. C., Wu, J. S. (2000). Truth in mutual fund advertising: Evidence on future performance and fund flows. The journal of finance, 55 (2): 937–958.
* Jussila, I., Tarkiainen, A., Sarsted, M., Hair, J, F. (2015). Individual Psychological Ownership: Concepts: Implications for Research in Marketing. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(2): 121–139.
* Lang, M., and Lundholm, R. (1996). Corporate disclosure policy and analyst behavior. The Accounting Review, 71(11): 467-492.
* Mullainathan, S., Shleifer, A. (2015). Persuasion in finance. NBER 12 (11838). URL http://www.nber.org/papers/w11838
* Petty, R. E., Cacioppo, J. T., & Haugtvedt, C. P (1992). Ego-Involvement and Persuasion: An Appreciative Look at Sherifs’ Contribution to Study of Self-Relevance and Attitud Change. In D. Granberg & G. Sarup (Eds.) Social Judgment and Intergroup Relations: Essays in Honor of Muzafer Sherif, New York: Springer/Veriag.
* Rebecca D. Watkins, Janice Denegri-Knott & Mike Molesworth (2015). The relationship between ownership and possession: observations from the context of digital virtual goods, Journal of Marketing Management, DOI: 10.1080/0267257X.2015.1089308
* Sirri, E., Tufano, P. (1998) Costly Search and Mutual Fund Flows. Journal of Finance, 53 (5). pp. 1589-1622.
* Stigler, G. J. 1987. The economics of information. The journal of political economy, 15(1): 213- 225.
* Wang, T., Werner, E. M., Lin, Y., & Chang, H. (2018). The relationship between external financing activities and earnings management: Evidence from enterprise risk management, International Review of Economics & Finance, In Press, Accepted Manuscript.
* Welker, M. (1995). Disclosure policy, information asymmetry, and liquidity in equity markets. Contemporary Accounting Research, 11(3): 801-827.
* Zhang, L., Ding, S. (2006). The Effect of Increased Disclosure on Cost of Capital: Evidence from China. Review of Quantitative Financial Accounting, 27: 383-401.
_||_