بررسی نقش شمولیت مالی و سواد مالی بر ارزش درک شده از سرمایه گذاری از دیدگاه سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارمریم میرزایی 1 , زهرا شیرازیان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت واحد ملایر،دانشگاه آزاد اسلامی،ملایر ایران
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت واحد ملایر و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان.دانشگاه آزاد اسلامی. ملایر، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزش درک شده از سرمایهگذاری, سرمایهگذار, سواد مالی, شمولیت مالی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر شمولیت مالی و سواد مالی بر ارزش درک شده از سرمایهگذاری توسط سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این پژوهش در نوع خود یک مطالعهی کاربردی، کمّی و پیمایشی بوده که به صورت مقطعی اجرا شده است. جامعهی آماری این پژوهش سرمایه گذاران حقیقی فعال در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد نامحدود بودند که با استفاده از جدول مورگان نمونهای 384 نفری از میان آنها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامههای استاندارد و روش گردآوری دادهها میدانی بوده است. روایی پرسشنامه ها از روش روایی عاملی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ سنجیده شد به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی مسیری ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی(PLS) بهره گرفته شد. نتایج بررسیها نشان دادند که شمولیت مالی و سواد مالی و مؤلفههایشان تأثیر معناداری بر ارزش درک شده از سرمایهگذاری سرمایهگذاران دارد. همچنین شواهدی مبنی بر تأثیرگذاری مثبت و مستقیم سواد مالی و مؤلفههای آن بر شمولیت مالی مشاهده شد.
* آذر، ع. غلامزاده، ر. قنواتی، م. (1391)، مدلسازی مسیری ساختاری در مدیریت، تهران: انتشارات نگاه دانش.
* ارشادیسلمانی، آشا. و میربرگکار، سیدمظفر. (1394)، آموزش سواد مالی و نقش آن در میزان مشارکت بنگاههای کوچک و متوسط در بازارهای مالی، پایاننامهی کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
* آگبرن و نیمکف، (1344)، زمینه جامعهشناسی، ترجمه ا.ح.آریان پور، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
* امیرشاهی، میراحمد. شیرازی، محمود. و سیاهتیری، ویدا. (1386)، تعیین عوامل تأثیرگذار بر تصمیم سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شمارهی 8، ص179ـ159.
* بابایی، عبدالله. (1372)، ارتباط ارزشهای انسانی، تهران: انتشارات دستان.
* جاناتان، اچ. ترنر. (1378)، مفاهیم و کاربردهای جامعهشناسی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
* حافظ نیا، محمد رضا، (1384)، مقدمه ای بر روش پژوهش در علوم انسانی، تهران، چاپ یازدهم، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
* حسینی، رضا.( 1389)، بررسی تاثیر سواد مالی و تجاری در گرایش به سمت بازار بورس. اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
* حسینی، علی. (1395)، رفع محدودیت های بازار سرمایه در گروی ارتقاء سواد مالی، روزنامهی اخبار صنعت، شماره437، ص6.
* حنیفهزاده، محمد. (1394)، سواد مالی، حسابرس، شماره81، صص133ـ126.
* داناییفرد، حسن، الوانی، سید مهدی و آذر، عادل، (1391)، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار، چاپ ششم.
* دموری، داریوش. و فرید، داریوش. (1390)، ارزیابی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت سرمایهگذاران به عنوان مشتریان شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران ( مطالعهی موردی: بورسهای منطقهای تهران، اصفهان و یزد)، مدیریت بازرگانی، دوره3، شماره8، صص80ـ61.
* Graf, Albert and Maas, Peter (2008), “Customer value from a customer perspective: a comprehensive review,” Journal für Betriebswirtschaft, 58 (1), 1-20.
* Grigion Potrich, A.C. Vieira, K.M. Mendes-Da-Silva, W. (2016),"Development of a financial literacy model for university students", Management Research Review, Vol. 39 Iss 3 pp. –.
* Grönroos, C. (2000), “Service Management and Marketing: A Customer Relationship Approach,” 2nd edition, Chichester, UK: Wiley.
* Gross, M., J. Hogarth, and M. Schmeiser. 2012. “Use of Financial Services by the Unbanked and Underbanked and the Potential for Mobile Financial Services Adoption.” Federal Reserve Bulletin 98, 4.
* Heffernan, T., O’Neill, G., Travaglione, T. and Droulers, M. (2008), “Relationship marketing: the impact of emotional intelligence and trust on bank performance”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 26 No. 3, pp. 183-99.
* Heskett, James L. (2003), The Value Profit Chain: Treat employees like customers and customers like employees. New York, NY: The Free Press.
* Naceur, S.B. Barajas, A. and Massara, A. (2015) “Can Islamic Banking Increase Financial Inclusion?”, IMF Working Paper.
* Neubauer, D. (1969). ‘Some Conditions of Democracy’. In Empirical Democratic Theory, ed. C. Cnudde and D. Neubauer. Chicago: Markman.
* Nilsson, J. (2009). Segmenting socially responsible mutual fund investors: The influenceof financialreturn and social responsibility. International Journal of Bank Marketing, 27 (1), 5–31.
* Parsons, T. (1935). ‘The Place of Ultimate Values in Sociological Theory’. International Journal of Ethics 45: 282–316.
* Pepper, S. C. (1958). The Sources of Value. Berkeley: University of California Press.
* Reichheld, F.F. (1994), “Loyalty and the reneissance of marketing,” Marketing Management, 2 (4), 10-20.
* Reichheld, F.F. and Sasser, W.E. Jr (1990), “Zero defections: quality comes to services,” Harvard Business Review, 9-10, 105-111.
* Rhine, S. and W. Greene. 2006. “The Determinants of Being Unbanked for US Immigrants.” Journal of Consumer Affairs 40, 21-40.
* Vargo, Stephen L. and Lusch, Robert F. (2004), “Evolving to a New Dominant Logic for Marketing,” Journal of Marketing, 68 (1), 1–17.
* Vargo, Stephen L., Maglio, Paul P. and Akaka, Melissa Archpru (2008), “On value and value co-creation: A service systems and service logic perspective,” European Management Journal, 26, 145-152
_||_