ارتباطات سیاسی، سود نقدی و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارفریدون رهنمای رودپشتی 1 , عبدالرضا محسنی 2
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه حسابداری، تهران، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، گروه حسابداری، بوشهر
الکلمات المفتاحية: ارتباطات سیاسی, سود نقدی سهام, بازده سهام,
ملخص المقالة :
مداخله دولت و حضور اشخاص سیاسی در هیات مدیره، می تواند تصمیمگیری شرکت و مسیر کسبوکار را متاثر سازد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی شرکتها با سود نقدی و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری تحقیق متشکل از 114 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های۱۳۸8 تا ۱۳۹4 است. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین ارتباطات سیاسی و سود نقدی سهام رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. به عبارتی با افزایش ارتباطات سیاسی، سود نقدی تقسیمی افزایش مییابد. همچنین یافتههای تحقیق بیانگر رابطه مثبت و معنیدار بین ارتباطات سیاسی و بازده سهام است. به عبارتی با افزایش ارتباطات سیاسی، بازده سهام شرکتها افزایش مییابد.این نتایج دلالت بر این دارد که ارتباط سیاسی میتواند به عنوان عاملی مهم در زمینه سود نقدی و بازده های سهام در نظر گرفته شود.
* خواجوی، شکراله.، و حسینی، سید حسین. (1389) "بررسی رابطه ی حمایت سیاسی دولت و ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره دوم، شماره اول صفحه های 27- 8 .
* رضایی، فرزین.، و افروزی، لیلا.(1393) "بررسی اثر روابط سیاسی شرکتها بر هزینه بدهی در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران ". پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه البرز قزوین.
* رضایی، فرزین.، و رفیعی نیا، محسن.(1393) "نقش ارتباطات سیاسی بر رابطه ترکیب هیئت مدیره با اهرم مالی شرکت ها"، مجله علمی مهندسی مدیریت نوین، سال سوم، شماره2.
* رضایی، فرزین.، و سعادتی، کمال الدین. (1393)"اثر حمایت سیاسی بر سطح نگهداشت موجودی نقد شرکت ها".کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی 5-4.
* رضایی، فرزین.، و ویسی حصار، ثریا.(1393)" اثر روابط سیاسی با دولت بر رابطة بین تمرکز مالکیت با کیفیت گزارشگری مالی و هزینه سهام عادی". دوره 21 شماره4 صفحه470-449.
* رشیدیان، مینا.، پاک مرام، عسگر.، و بیک زاده، جعفر.(1393)."رابطه بین مالکیت دولتی و محافظه کاری شرطی حسابداری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". پژوهش حسابداری، شماره 14، پاییز.
* ره نورد، راضیه.(1395)"بررسی ارتباط سیاسی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بوشهر.
* محمودآبادی، حمید.، و نجفی، زهرا.(1392). "نقش شفافیت اطلاعات در تبیین رابطه بین حمایت سیاسی دولت و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، پاییز، شماره هجدهم.
* مشایخ، شهناز.، و بهزادپور، سمیرا.(1393). "تاثیر بیش اطمینانی مدیران بر سیاست تقسیم در شرکتهای بورسی". بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره21، شماره چهارم، 504-485.
* نیکومرام، هاشم.، بنی مهد، بهمن.، رهنمای رودپشتی، فریدون.، و کیانی، علی.(1392). "اقتصاد مبتنی بر روابط، روابط سیاسی و کیفیت اقلام تعهدی". دانش حسابرسی، دوره 13، شماره 50، 55-41.
* Bliss, M.A., Gul, F.A. (2012). “Political connection and cost of debt: some Malaysian evidence”. J. Bank. Financ. 36, 1520–1527.
* Boubakri, N., Guedhami, O., Mishra, D., Saffar, W. (2012). “Political connections and the cost of equity capital”. J. Corp. Financ. 18 (3), 541–559.
* Chaithanakij, S., (2006). Cultural effects on corporate governance in Thailand: A study through the threepillared model. Working paper. http://ssrn.com/abstract=938375
* Chaney, P.K., Faccio, M., Parsley, D. (2011). “The quality of accounting information in politically connected firms”. J. Account. Econ. 51(1–2), 58–76.
* Charumilind, C., R.Kali, andY.Wiwattanakantang, (2006). Connected lending: Thailand before the financial crisis, Journal of Business 79(1), 181–217.
* Chen, C.J.P., Ding, Y., Kim, C.F. (2010). “High-level politically connected firms, corruption, and analyst forecast accuracy around the world”. J. Int. Bus. Stud. 41, 1505–1524.
* Civilize, S, Wongchoti, U. Young, M. (2015). "Political Connection and Stock Returns: A Longitudinal Study". The Financial Review 50, PP, 89–119.
* Cooper, M.J., Gulen, H., Ovtchinnikov, A.V. (2010). “Corporate political and contributions stock returns”. J. Financ. 65, 687–724.
* Faccio, M. (2006). Politically connected firms. The American Economic Review, Vol. 96, No. 1, pp. 369-386.
* Faccio, M., (2010). Differences between politically connected and nonconnected firms: A cross-country analysis, Financial Management 39(3), 905–927.
* Fan, J.P.H., T.J. Wong, and T. Zhang, (2007). Politically connected CEOs, corporate governance and post-IPO performance of China’s newly partially privatized firms, Journal of Financial Economics 84(2), 330–357.
* Martins, F.F., Lana, J., Marcon, R., Xavier, W.G. and De-Mello, R.B., (2013). Effect of Political Connections on Stock Price Behavior of Brazilian Companies, Journal of Business Research, 36-51.
* Ferdinand A. Gul, Karen Lai, Walid Saffar, Xindong (Kevin) Zhu,(2014), Political Institutions, Stock Market Liquidity and Firm Dividend Policy. Working paper. University of Illinois.
* Fisman, R., (2001). Estimating the value of political connections, American Economic Review 91(4), 1095–1102.
* Fraser, D.R., H. Zhang, and C. Derashid, (2006). Capital structure and political patronage: The case of Malaysia, Journal of Banking and Finance 30(4), 1291–1308.
* Goldman, E., Rocholl, J., & So, J. (2009). “Do politically connected boards affect firm value?” The Review of Financial Studies, 22, 2331–2360.
* How, Janice, Verhoeven, Peter, AbdulWahab, Effiezal Aswadi. (2014). “political connections and analyst following in Malaysia Economic Modelling”. 158–167.
* Hung, M., Wong, T.J., Zhang, T., (2012). “Political considerations in the decision of Chinese SOEs to list in Hong Kong”. J. Account. Econ. 53, 435–449.
* Imai, M., (2006). Mixing family business with politics in Thailand, Asian Economic Journal, 20(3), 241–256.
* Johnson, S. and T. Mitton, (2003). Cronyism and capital controls: Evidence from Malaysia, Journal of Financial Economics 67, 351–382.
* Leuz, Christian, & Oberholzer-Gee, Felix (2006). “Political relationships, global financing and corporate transparency”. Journal of Financial Economics, 81(2), 411–439.
* LI, Guoping, ZHOU, Hong. (2015). “Political connections and access to IPO markets in China, China Economic Review”. 76–93.
* Ling, Leng, Zhou, Xiaorong, Liang, Quanxi, Song, Pingping, Zeng, Haijian.(2016). “Political connections, overinvestments and firm performance: Evidence from Chinese listed real estate firms”. Finance Research Letters 1–6.
* Nelly Sari, R. and R. Anugerah. (2011). “The Effect Of Corporate Transparency On Firm Performance: Emperical Evidence From Indonesian Listed Companies”,Modern Accounting and Auditing, Vol. 7, No. 8, pp. 773-783.
* Pomerleano, M., (1999). The East Asia crisis and corporate finances: The untold micro story. Working paper, World Bank Policy Research Working Paper No. 1990.
* Samuel Jebaraj Benjamin , Mazlina Mat Zain , Effiezal Aswadi Abdul Wahab , (2016) "Political connections, institutional investors and dividend payouts in Malaysia", Pacific Accounting Review, Vol. 28 Iss: 2, pp. 153 – 179.
* Shleifer, A., Vishny, R., (1994). “Politicians and Firms Quarterly Journal of Economics” 109, 995–1025.
* Su, Z, Fung, H. Huang, D. Shen, C. (2014). "Cash dividends, expropriation, and political connections: Evidence from China”, International Review of Economics and Finance. International Review of Economics and Finance 29. 260–272.
* Svensson, J., (2003). Who must pay bribes and how much? Evidence from cross-section of firms, Quarterly Journal of Economics 118, 207–230.
* Tao, Huang. Fei, Wu., Jin, Yu., and Bohui Zhang.(2015). Political risk and dividend policy: Evidence from international political crises, Journal of International Business Studies, pp 574–595.
* Tollison, R.D., (1982). Rent seeking: A survey, Kyklos 35, 575–602.
* Tullock, G., (1967). The welfare costs of tariffs, monopolies, and theft, Western Economic Journal 5, 224–232
_||_