بررسی تأثیر عوامل کلیدی بازاریابی در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور
الموضوعات : مدیریت بازاریابینرگس خنده رو 1 , تورج صادقی 2 , غلامرضا ملک زاده 3
1 - کارشناس تجاری سازی، پارک علم و فناوری خراسان، خراسان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: مؤلفههای بازاریابی, عوامل کلیدی موفقیت, بازاریابی فناوری, مراکز رشد فناوری, شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور,
ملخص المقالة :
علیرغم نقش محوری کسب و کارهای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، درصد بالایی از بنگاههای کوچک در سالهای اولیه تأسیس با شکست مواجه میشوند. در حوزه فناوریهای برتر به دلیل وابستگی زیاد به فناوری در حال تغییر و نیاز به سرمایه اولیه بالا، بنگاهها با وضعیت دشوارتری روبهرو هستند. با درنظر گرفتن این موضوع که شرکتهای فناور بخش مهمی از مخاطبین موضوع شرکتهای دانشبنیان را تشکیل میدهد، بررسی این شرکتها اهمیت بیشتری مییابد. پژوهشگران همواره درصدد شناسایی عوامل موفقیت یا شکست این شرکتها بوده اند. در بیشتر پژوهشهای صورت گرفته ضعف دانش و مهارتهای بازاریابی به عنوان یکی از دو علت اصلی شکست این شرکتها معرفی شده است. در پژوهش پییشرو، مؤلفههای بازاریابی موثر در موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. با این هدف، تأثیر چهار مؤلفهای که دارای بیشترین تکرار در پژوهشها بودند شامل تمرکز، تصویر ذهنی مثبت، شبکهسازی و جایگاه منحصر به فرد، به عنوان مؤلفههای بازاریابی این شرکتها مورد شناسایی قرار گرفت و این مؤلفهها روی شاخصهای موفقیت این شرکتها که مطابق با آئیننامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شامل سه شاخص رشد علمی و فناوری، رشد مالی و اقتصادی و همچنین رشد سازمانی هستند، آزمون شدند. نتایج بررسی آزمونهای آماری با استفاده از نرم افزار آماری PLS، نشان میدهد که تمرکز از طریق تأثیر بر شاخص رشد علمی و فناوری و شاخص سازمانی، روی موفقیت این شرکتها تأثیر میگذارد، جایگاه منحصر به فرد تنها از طریق ارتباط با شاخص علمی و فناوری، تصویر ذهنی مثبت از تأثیر بر شاخص مالی و اقتصادی و سازمانی و شبکهسازی با تأثیر بر شاخص علمی و فناوری، موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط فناوری محور را موجب میگردند.
_||_