شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بازاریابی پروژهای بر روابط خریدار و فروشنده بازار معاملاتی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسمیه حضوری 1 , محمدعلی عبدالوند 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, دانش مشتری, بازار معاملاتی, بازاریابی پروژهای, روابط خریدار و فروشنده,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر در بازاریابی پروژهای بر روابط خریدار و فروشنده بازار معاملاتی در شرکتهای صنعت فولاد میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی، پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده از فرمول Q تعداد نمونه 311 نفر به روش نمونهگیری تصادفی در نظر گرفته شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 86/0 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به کمک نرمافزار Spss و سایر آزمونهای مربوطه که به طور مفصل در این پژوهش شرح داده شده است، تجزیه و تحلیل گردید تا هر یک از مؤلفههای تأثیرگذار و زیر مؤلفهها مشخص گردد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که این پژوهش شامل 5 مؤلفه اصلی "بازارخدمات با 7 زیر مؤلفه، مدیریت دانش با 3 زیر مؤلفه، ویژگیهای خاص بازاریابی پروژه با 3 زیر مؤلفه، ویژگیهای اصلی بازاریابی پروژه با 4 زیر مؤلفه، بازار خارجی با 4 زیر مؤلفه و در مجموع 21 زیر مؤلفه بود. با به کارگیری روش معادلات ساختاری و طراحی پرسشنامه مخصوص به آن، عوامل بازاریابی پروژهای بر روابط خریدار و فروشنده بازار معاملاتی رتبهبندی و اولویتبندی شدند که درنهایت، از میان زیر معیارهای موجود ویژگیهای خاص بازاریابی پروژه با وزن 0.99 به عنوان مهترین زیر معیار این صنعت انتخاب شده و پس از آن بازار خارجی، بازارخدمات به ترتیب با اوزان 0/89، 0/87در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند.
_||_