بررسی تأثیر ایدئولوژیهای اخلاقی بر ارزیابی مصرفکننده از محصول و شرکت با توجه به نقش میانجی مسئولیت اجتماعی سازمان
الموضوعات : Jounal of Marketing Management
شهناز نایب زاده
1
,
حانیه جعفریان
2
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی محصول, ارزیابی شرکت, مسئولیت اجتماعی سازمان, مصرفکننده, ایدئولوژی اخلاقی,
ملخص المقالة :
تحقیقات گستردهای در زمینه مسئولیت اجتماعی و اثرات آن بر کسبوکار صورت گرفته و بر اهمیت این مفهوم برای سازمانها تأکید کرده است. اگرچه این حقیقت وجود دارد که مسئولیت اجتماعی سازمان بعنوان یکی از مباحث مدیریتی پیشرو در سراسر جهان درآمده، اما پژوهشگران چه در حوزه کسبوکار و چه در دانشگاهها کاربرد آنرا در رشد جوامع درنظر نگرفتهاند. هدف از اجرای این پژوهش پر کردن این خلاء، توسط بررسی ادراکات مصرفکننده از مسئولیت اجتماعی سازمان و نقش آن در روابط بین ایدئولوژیهای اخلاقی مصرفکننده و ارزیابی محصول و سازمان است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مصرفکنندگان شیرینیجات حاج خلیفه در شهر یزد میباشند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 355 پرسشنامه استاندارد براساس جدول مورگان، جمعآوری، و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و با مقدار 931/0 تأیید گردید. تجزیه تحلیل دادهها توسط نرمافزار LISREL و SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند که مصرفکنندگان ایدهآلگرا درک مثبتی از فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سازمان داشته در نهایت ارزیابی مثبتی از محصول و سازمان خواهند داشت. در مقابل، مصرفکنندگان نسبیگرا نسبت به مسئولیت اجتماعی سازمانها حساسیت نداشته و درک مثبتی از آن ندارند، که این امر موجب ارزیابیهای منفی نسبت به محصول و سازمان میگردد. به بیان دیگر نوع ایدئولوژی اخلاقی مصرفکنندگان منجر به ادراک متفاوت از مسئولیت اجتماعی سازمان و ارزیابی مثبت و یا منفی آنان از محصول و سازمان خواهد شد.
