شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه خدمات با رویکرد بازاریابی پایدار (مورد مطالعه: خرده فروشان صنایع غذایی)
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
امیر دانش شهرکی
1
,
شهناز نایب زاده
2
,
سیدحسن حاتمی نسب
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استاد بازاريابي، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیار بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه خدمات, بازاریابی پایدار, خرده فروشی, صنعت مواد غذایی, نگاشت شناختی. ,
ملخص المقالة :
مقدمه: نظر به ضرورت توسعه خدمات جدید در یکی از حلقههای مهم زنجیره تامین موادغذایی یعنی خرده فروشی در کنار اهمیت غیرقابل انکار رویکرد بازاریابی پایدار به عنوان ابزار خلق ارزش اجتماعی و زیستمحیطی برای برندها، مشتریان آنها و عموم مردم جامعه، این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه خدمات خرده فروشان مواد غذایی با رویکرد بازاریابی پایدار انجام شد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی - اکتشافی بود که با رویکرد ترکیبی (از نوع متوالی، کیفی-کمی) انجام شد. در گام اول پژوهش از طریق تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان شناسایی عوامل انجام و سپس در گام دوم از طریق پرسشنامه مربوط به نگاشت شناختی فازی روابط بین متغیرها بررسی و تدوین سناریو با کمک نرمافزارهای اف سی مپر و پاژک صورت گرفت.
یافتهها:. تحلیل دادهها مجموعه ای از متغیرهای تاثیرگذار در توسعه خدمات نوین خرده فروشان صنایع غذایی با رویکرد بازاریابی پایدار، تاثیرات این متغیرها و نیز سناریوهایی کاربردی را حاصل ساخت.
نتیجهگیری: اتخاذ رویکرد بازاریابی پایدار مبتنی بر سه مولفه انسجام راهبردی، تعامل اجتماعی و قابلیتهای اخلاقی میتواند از طریق ایجاد ارزش برای مشتری، جامعه و محیطزیست، منافع سازمانی برای خرده فروشان مواد غذایی و نیز منافع قابل درک ملموس برای مشتری را در پی داشته و زمینهساز کسب مزیت رقابتی پایدار گردد؛ نظر به نتایج تحلیل گرافیکی نقشههای شناختی مبنی بر تاثیرگذاری قابل توجه نوآوری در ارتباط با مشتری، شیوههای نوین کسب و کار و همچنین نرمافزار و شبکه، فعالین این صنعت به واسطه توجه به محیطزیست و مسئولیت اجتماعی، ایجاد ارزش برای جامعه و توجه به عوامل فیزیکی و موقعیت مکانی در کنار پایش سیاستهای حاکمیتی و حمایتی دولت میتوانند مسیر خود در تحقق اهداف مربوط به جذب و حفظ مشتری را هموار سازند.