واکاوی ویژگیهای کلامی و بصری محصولات ارائه شده در فروشگاههای آنلاین
الموضوعات : مدیریت بازاریابیبابک رشیدی آشتیانی 1 , سید حمید خداداد حسینی 2 , بیت اله اکبری مقدم 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگیهای کلامی محصول, ویژگیهای بصری محصول, تجربه زیسته مشتری آنلاین, خردهفروشی آنلاین,
ملخص المقالة :
مقدمه: اینترنت به مصرفکنندگان کمک کرده تا روشهای جدید خرید را بپذیرند و خلق تجربه مطلوب آنلاین برای مشتریان با طراحی مناسب صفحات محصولات و استفاده موثر از ویژگیهای کلامی و بصری، یکی از مهمترین موضوعات برای موفقیت فروشگاههای آنلاین است اما هنوز مشخص نیست که ارائه محصولات دقیقا باید به چه صورتی باشند تا منجر به تجربه مطلوب نزد مشتریان شود. بنابراین، این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای کلامی و بصری محصولات ارائه شده در فروشگاههای آنلاین انجام گرفته است.
روش پژوهش: مطالعه مبتنی بر روش پدیدارشناسی توصیفی است و شواهد از پانزده مشارکتکننده با روش نمونهگیری هدفمند و کاربرد پروتکل مصاحبه به صورت نیمهساختاریافته گردآوری و با روش پیشنهادی کلایزی کدگذاری و با کاربرد نرمافزار «مکسکیودیاِی» تجزیه و تحلیل شده است. اعتبار کدگذاری براساس ضریب توافق دو کدگذار (ضریب کاپا) و روایی کدگذاری با مراجعه به مشارکتکنندگان تایید شده است.
یافتهها: یافتهها حاوی سه مضمون اصلی (ویژگیهای کلامی، ویژگیهای بصری و تجربه مشتریان) و نه مضمون فرعی (تجربه محصول، حريم خصوصي و امنيت، بازگشت و معاوضه، تجربه تحويل، راحتي خريد، اطلاعات فني محصول، چاپ اطلاعات، عناصر گرافيکي و عناصر ساختاري است.
نتیجه گیری: از نتایج این پژوهش مدیران و کسب و کارهای آنلاین میتوانند در راستای بهبود تجربه مشتری استفاده کنند و جهت معرفی و ارائه محصولات از ابزارهای کلامی (مانند اطلاعات فنی محصول و چاپ اطلاعات) و بصری (مانند عناصر گرافیکی و ساختاری) به نحو موثرتری استفاده نمایند.