شناسایی و رتبه بندی معیارهای خرید مشتریان خودروهای سواری متوسط قیمت در شهر تهران با استفاده از AHP فازی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمدعلی عبدالوند 1 , صبرا فریدون فر 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: رفتار مصرف کننده, خرید, فرایند تحلیل سلسله مراتبی, فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی, رضایت مشتری, وفاداری مشتری,
ملخص المقالة :
آگاهی از نیازهای مشتری و فرایند خرید، اساس بازاریابی موفق است. شناخت نحوه ی عبور خریدار ازمراحل تعیین مشکل، جمع آوری اطلاعات، ارزیابی گزینه های مختلف، تصمیم گیری خرید و رفتار پس ازخرید، راهنمای بازاریاب در تامین هر چه بهتر نیازهای خریدار است.تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تصمیم خرید خریداران خودروهای سواریشرکت های خودروسازی ایرانی صورت گرفته تا با شناسایی این عوامل در مجموع محصولی با شرایطیارائه شود که منجر به رضایت هرچه بیشتر مشتری و افزایش سهم بازار خودروهای سواری شرکت هایمذکور و نیز افزایش اثربخشی تبلیغات صورت گرفته در مورد این محصولات می گردد.در این مطالعه به توصیف یک روش جهت اولویت بندی معیارهای خرید خودروهای سواری دارای قیمت 100-150 میلیون ریال در تهران تحت محیط فازی پرداخته شده است. از این رو یک متدلوژی بر اساس فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی پیشنهاد گردیده است. این مدل شامل هشت معیار اصلی طراحی بخش خارجی، طراحی بخش داخلی، امکانات و تجهیزات راحتی، عملکرد خودرو، جنب هی ایمنی و امنیت خودرو، جنبه ی اقتصادی بودن، خدمات فروش و تحویل و خدمات پس از فروش و زیر معیارهای مربوط و ده گزینه شامل خودروهای سواری هیوندای ورنا، گل، پژو 405 ، پژو 206 صندوق دار، پژو 206 تیپ 2، پژو 206 تیپ 5، سمند LX، سمند معمولی،ریو و پژو پارس معمولی می باشد. نتایج به دست آمده نشان داد که جنبه ی ایمنی و حفاظتی، عملکرد خودرو، طراحی بخش خارجی و امکانات و تجهیزات راحتی، از جمله مه مترین معیارهای خرید خودروهای سواری متوسط قیمت توسط مشتریان می باشند.