بررسی تاثیر ارزش های لذت جویانه بر رفتار خرید مصرف کنندگان
الموضوعات : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , الهام حسنی پارسا 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: ارزش های لذت جویانه, ارزش های فایده باور, رفتار خرید مصرف کنندگان, نام و نشان تجاری, نو طلبی مصرف کنندگان,
ملخص المقالة :
امروزه به منظور موفقیت در بازارها فهمیدن ارزش های مصرفی مشتریان و تاثیر آن ها بر رفتار مصرف کنندگان از موضوعات حیاتی می باشد. با توجه به تغییر ارزش های مصرفی در بازارهای امروزی و وجود بخش های مختلف مشتریان بر مبنای ارزش های مصرفی متفاوت، بازاریابان باید نسبت به نیازهای مصرفی متفاوت و رفتار انتخاب محصولات در بخش های مختلف، حساس و متوجه باشند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارزش های لذت جویانه بر گرایش فایده باور، نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرک های ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی و همچنین نقش تعدیل کننده درآمد شخصی بر ارتباط بین ارزش های لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری، می پردازد. به منظور جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، در میان 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم توزیع و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفتند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی محسوب می شود. بر اساس یافته های تحقیق، با افزایش ارزش های لذت جویانه، گرایش مصرف کنندگان به سمت ارزش های فایده باور کاهشمی یابد. همچنین ارزش های لذت جویانه تاثیر مثبتی بر افزایش نو طلبی، آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، واکنش به محرک های ترفیعات و ترجیح دادن برندهای خارجی دارد. از طرف دیگر، درآمد شخصی به عنوان متغیر تعدیل کننده بر ارتباط بینارزش های لذت جویانه و آگاهی از نام و نشان تجاری (برند)، تاثیر مثبت می گذارد.