ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق 22 گانه شهر تهران
الموضوعات : مدیریت بازاریابیزهرا فلاح اصل 1 , محمدعلی عبدالوند 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پذیرش بانکداری اینترنتی, اعتماد, سهولت و سودمندی ادراک شده, تجربه استفاده از اینترنت,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق "ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران" میباشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق دارای حجم نامحدود و شامل مشتریان بانک های دولتی و خصوصی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه ۳۸۵ نفردر نظر گرفته شده است. جهت انتخاب نمونهی آماری، از نمونهگیری تصادفی خوشه ای استفاده گردید و با استفاده از پرسشنامه استاندارد که روایی آن از طریق فرمول cvrبه تایید رسید و برابر 0.8 شد، مبادرت به جمع آوری اطلاعات گردید. برای تعیین پایایی پرسش نامه ضریب آلفای کرونباخ برابر 0.81 محاسبه گردید که حاکی از پایایی در سطح عالی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، آزمون دوربین واتسون و آزمون رگرسیون به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد؛ که حاکی از تاثیر متغیرهای اعتماد، تجربه استفاده از اینترنت، استفاده از دیگر خدمات بانک، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده بر پذیرش بانکداری اینترنتی است.