شناسایی عوامل تاثیرگذار برپذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان (مورد پژوهی: دفاتر پیشخوان دولت در شهر تهران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمنیژه حقیقی نسب 1 , سمیرا قاسمی 2 , مهدی ترکمان 3 , علی قاسمی 4
1 - عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا
2 - کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی
4 - کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار پذیرش, ادراک از سودمندی, ادراک در راحتی استفاده, ادراک از کیفیت خدمات, خودکارآمدی رایانه ای, هنجارهای ذهنی, کنترل رفتاری درک شده, قصد و نیت استفاده از خدمات, دولت الکترونیک, دفاتر پیشخوان دولت,
ملخص المقالة :
در این تحقیق به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از دیدگاه شهروندان در دفاتر پیشخوان دولتدر شهر تهران پرداخته شده است. مدل مورد مطالعه در این تحقیق الگوی روابط بین متغیرهای مستقل ( ادراک از سودمندی، ادراک در راحتی استفاده، ادراک از کیفیت خدمات، خودکارآمدی رایانه ای و دسترسی) متغیرهای واسط (نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و متغیر وابسته (قصد و نیت استفاده) را مورد آزمون قرار می دهد. جامعه آماری شاملشهروندان مراجعه کننده به دفاتر الکترونیک پیشخوان دولت در شهر تهران (زمستان 1392) می باشند که تعداد 352 نفر از آنان به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و در تحقیق مشارکت داشته اند. نتایج نشان دادند کلیت مدل ارائه شده قابل تایید است. کنترل رفتاری ادراکی، نگرش و هنجارهای ذهنی نسبت به خدمات دولت الکترونیک بر قصد استفاده از آن تاثیر مثبت دارد. همچنین خود کارآمدی رایانه ای رابطه معنی داری با کنترل رفتاری درک شده نشان می دهد. پیشنهاد اصلی منتج از این پژوهش به سیاستگزاران دولت الکترونیک (با توجه به معناداری خود کارآمدی رایانه ای شهروندان تهرانی) فراهم نمودن امکان استفاده از سامانه فراگیر دولت الکترونیک (One stop portal) با دسترسی مستقیم شهروندان به این خدمات از طریق گسترش اینترنت پرسرعت است. برای بهبود شیوه خدمت رسانی در دفاتر خدمات پیشخوان دولت نیز پیشنهادهایی ارائه شده است.