بررسی اعتبار نظر کارشناسی یا اهل خبره در اصول فقه
الموضوعات :
حسین حیدری
1
(دانشجوی دکتری فقه ومبانی حقوق اسلامی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران)
سیامک بهارلویی
2
(استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران)
هرمز اسدی کوهباد
3
(استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران)
الکلمات المفتاحية: خبره, حجیت, قول لغوی, بناء عقلا,
ملخص المقالة :
اصولیون در خبره بودن لغوی اختلاف نظر دارند عدهای لغوی را خبره ندانسته و قولش را جز در مورد وثاقت حجت نمیدانند و از نوع شهادت، و دارای شرایط آن میدانند اما مشهور اصولیون دلایلی عقلی و نقلی بر خبرویت او و حجیت قولش اقامه نمودهاند به اینکه لغوی در رشتهاش تخصص داشته و با تحقیق در علم لغت خبره شده است طوری که خبرویت او موجب وثوق نیز میشود و در صورت ظنی بودنش نیز از جمله ظنون خاص بوده که از حکم عام حرمت عمل به ظنون مطلق خارج میباشد و فقها در بیان معانی لغوی اصطلاحات در بیشتر ابواب فقهی حتی در زمان معصومین(ع) نیز به نظرات اهل لغت رجوع و استناد کردهاند همانطور که فقهای متقدم شیعه و سنی با فرض خبرویت لغوی یکی از راههای تشخیص حقیقت از مجاز را نص اهل لغت دانستهاند که بنا بر بناء عقلا که در شرع ردعی از آن نشده و به پشتیبانی دلیل عقل مستقل به عنوان دلیل خاص علمی حجیتش نیز ذاتی میباشد و موضوعش تخصصی و مستقل از شهادت است و شرایط شهادت از جمله تعدد و عدالت در آن معتبر نیست لذا با اثبات خبرویت لغوی و حجیت قولش از طریق بناء عقلا و دلایل دیگر در اصول فقه اعتبار نظر اهل خبره نیز اثبات خواهد شد.
_||_