بررسی نقش نظریه پردازان مکتب بغداد در نهادینه کردن در سیر تحوّل و تطوّر فقه پژوهی امامیه « عقل »
الموضوعات :آیت ا... سید محمد حسن مرعشی شوشتری 1 , هرمز اسدی کوه باد 2
1 - استاد مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری فقه و حقوق اسلامی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عقل, مکتب بغداد, نص گرایی, شیخ طوسی, شیخ مفید, سید مرتضی,
ملخص المقالة :
فقه شیعه در سیر تحول و تطور خود به اقتضای عناصر زمان و مکان برای ایفای رسالتش دوره هایی را گذرانده،و بر این اساس در هر عصری ویژگیهای خاصی داشته است. یکی ازآن دوره ها عصر درخشان مدرسه بغداد است،که علمای بزرگی چون ؛ شیخ مفید ،سید مرتضی و شیخ طوسی مکتب تازه ای را پدید آوردند. آنها با بنیاد نهادن آنمکتب بر پایه منابع عظیم کتاب و سنت، روش عقلی را نیز با دور اندیشی ویژه ای در قالب شیوه های نو واردعرصه های فقه پژوهی کردند. آنها ضمن تکریم پیشینیان نص گرا و پاس داشت تلاشهای خالصانه آنان در حراست ازبه تنقیح و بررسی روشهای آنان پرداخته و مکتبی جدید را پدید آوردند. این پژوهش برآنست تا روند نقل گوهرنهادینه کردن عقل را در روش شناسی فقهی از سوی علمای شیعه بررسی کند.