مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود
الموضوعات : حسابداری مدیریت
یاسر شیرزادی 1 , کاوه پرندین 2 , سمیه حسینی عقدایی 3
1 - مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیارگروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیارگروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود, مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت, تغییر طبقه بندی, دیدگاه اخلاقی,
ملخص المقالة :
امروزه شرکتها برای کسب رضایت ذینفعان و کاهش فشار آنها برای ارائه اطلاعات غیر مالی اقدام به افشا گزارش فعالیتهای مسئولیت اجتماعی مینمایند. با وجود این، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتواند به عنوان راهکاری برای رسیدن به اهداف شخصی مدیران و در نتیجه مدیریت سود استفاده گردد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و رفتار شرکت برای طبقهبندی اشتباه درآمدها و هزینهها برای مدیریت سود از دیدگاه اخلاقی است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، نمونه ای شامل 177 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران طی سال های 1394 تا 1400 انتخاب گردید. فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره به روشهای حداقل مربعات معمولی و تعمیم یافته مورد آزمون قرار گرفته اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد، شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی بالا نسبت به شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی پایین، کمتر درگیر تغییر طبقهبندی درآمدها و هزینهها هستند. این نتایج از دیدگاه اخلاقی مدیریت سود حمایت می کند. به طور کلی، نتایج پژوهش بیانگر آن است که شرکتها دارای مسئولیتپذیری اجتماعی در گزارشگری مالی دارای رفتار اخلاقی هستند. این بدان معناست که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، موجب افزایش شفافیت اطلاعات مالی و درنتیجه کاهش تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی میشود. از طرفی نتایج این پژوهش با توسعه ادبیات به غناپذیری دانش در پژوهشهای حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی و مدیرت سود، کمک می-نماید