بررسی رابطه جهت گیری اخلاقی و درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی با گزارشگری مالی متقلبانه
بررسی رابطه جهتگیری اخلاقی و درک مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی با گزارشگری مالی متقلبانه
الموضوعات : حسابداری مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. (نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: جهت گیری اخلاقی, درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی, گزارشگری مالی متقلبانه.,
ملخص المقالة :
افزایش شمار تقلب در سیستم گزارشگری مالی که طی دهه های اخیر با تأثیرات عظیمی نیز همراه بوده، سیستم حسابداری را برای جلب اعتماد عموم دچار بحران کرده است. این رسوایی های بزرگ شرکتی توجه ها را به مسائل اخلاقی و مسئولیت پذیری معطوف کرده است. لذا، هدف این پژوهش بررسی چگونگی تاثیر جهت گیری اخلاقی و درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در بروز گزارشگری مالی متقلبانه می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری را دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حسابداری کل کشور تشکیل می دهند که تعداد 230 نفر آنها با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اند. سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامه های استاندارد صورت گرفت. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از معادلات ساختاری با کمک نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان میدهد ویژگی اخلاقی نسبی گرایی دارای تاثیر مثبت و معناداری بر گزارشگری مالی متقلبانه می باشد. از سویی دیگر ایده آل گرایی اخلاقی تاثیر مستقیم و معناداری بر درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی دارد. این در حالی است که درک مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی دارای تاثیر معکوس و معناداری بر بروز گزارشگری مالی متقلبانه است. نتایج حاصل از این پژوهش بر لزوم آموزش اصول اخلاقی به منظور ارتقای درک دانشجویان حسابداری از اخلاق حرفه ای و بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی دانشجویان در راستای کاهش رفتارهای فرصت طلبانه گزارشگری مالی متقلبانه تاکید می کند.