مولفه های فرهنگ ملی و سرمایه فکری ملی : یک مطالعه بین المللی
مولفه های فرهنگ ملی و سرمایه فکری ملی : یک مطالعه بین المللی
الموضوعات : حسابداری مدیریت
میثم معمر 1 , بهمن بنی مهد 2 , اعظم شکری 3
1 - دانشجوی دوره دکتری، گروه حسابداری ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران.
3 - استادیار ، گروه حسابداری ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ ملی , سرمایه فکری ملی , دانش بنیان و مزیت رقابتی,
ملخص المقالة :
در یک اقتصاد دانش بنیان ، سرمایه فکری منبع ای مهم برای ایجاد مزیت رقابتی و محرکی اثر گذار در ایجاد ارزش است. سرمایه فکری در سطح ملی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و این موضوع می تواند ناشی از تفاوت های فرهنگی کشورها باشد. بنابراین ، هدف اصلی پژوهش حاضر ، مطالعه رابطه میان فرهنگ ملی بر سرمایه فکری ملی در 114 کشور از کشورهای جهان است. در این پژوهش برای جمع آوری مبانی نظری و داده های تحقیق ، از روش کتابخانه ای استفاده شده است. هم چنین، آزمون فرضیه ها بر اساس روش همبستگی با استفاده رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد مشخصه های فرهنگی فاصله قدرت رابطه معنی دار و منفی ، و فردگرایی و دید بلندمدت رابطه معنی دار و مثبت با سرمایه فکری ملی کشورها دارند. اما متغیرهای مردگرایی و اجتناب از عدم اطمینان رابطه ای معنی دار با سرمایه فکری ملی ندارند. یافته های این مقاله می تواند شناخت بهتری درباره اثرات فرهنگ بر سرمایه فکری در اختیار سیاست گذاران و مدیران اقتصادی قرار دهد.