تاثیر حسابداری محافظه کاری شرطی و غیر شرطی بر ارزش شرکت
الموضوعات : حسابداری مدیریتغلامحسین اسدی 1 , مرتضی بیات 2
1 - استادیار حسابداری دانشگاه شهید بهشتی،تهران
2 - کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: محافظه کاری شرطی, محافظه کاری غیر شرطی, ارزش شرکت,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضرارتباط گزارشگری مالی محافظه کاریشرطی و غیر شرطی با ارزش شرکت را مورد بررسی قرار میدهد.در این پژوهش داده های 76 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1384تا1390 جمع آوری وفرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل ضرایب رگرسیونی آزمون شده است. ابتدا محافظه کاری در حسابداری با استفاده از مدل بال وشیوا کومار (2005)و معیار MTBاندازه گیری و سپس تاثیر حسابداری محافظه کاری بر ارزش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.شواهد تجربی نشان میدهد، محافظه کاری شرطی و غیر شرطی با ارزش شرکتدارای رابطه مستقیم و معنادار میباشد، هرچه میزان محافظه کاری بین مدیران بیشتر باشد سبب افزایش ارزش شرکتها میشود.در واقع میتوان اظهار داشت از آنجائیکه ارزش شرکت تابع عرضه وتقاضای سهام آن میباشد، بنابراین حسابداری محافظه کاری بر روی عرضه وتقاضای سهام تاثیر گذار میباشد واز این رو سبب تغییر در ارزش شرکت میشود.