هزینهیابی نوین در کسب و کار
الموضوعات : حسابداری مدیریتدکتر فریدون رهنمای رودپشتی 1 , اعظم پوریوسف 2
1 - نویسنده مسئول و طرف مکاتبه
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC, مدل تصمیم گیری جامع(GDM), هزینه یابی تعدیل شده بر مبنای ,
ملخص المقالة :
در مقاله حاضر که یک بررسی انتقادی از سیستمهای هزینه یابی است، خلاصه ای از چالشهای تخصیص، ادبیات موضوعی رویکرد مبتنی بر فعالیت در هزینه یابی، نقشهای متناقص حسابداری بهای تمام شده و فرایند تکامل سیستمهای هزینه یابی مطرح شده است. به منظور تشریح ضعفهای سیستمهای هزینه یابی از جمله ABC، ارتباط حسابداری مدیریت و بازاریابی به بحث گذارده شده و تأثیر تحریفهای ایجاد شده در سیستمهای هزینه یابی بر تصمیمات بازاریابی، زنجیره ارزش و سطوح مختلف قیمت شامل سطح واحد، سطح محصول، سطح کانال فروش و سطح مشتری/ بخش بررسی شده است. نهایتاً طی یک بررسی انتقادی، علل ریشه ای ضعفهای سیستم هزینه یابی و پیشنهادهای محققان برای رفع این ضعفها مطرح شده است. این پیشنهادها شامل به کار گیری سیستم جدیدی با عنوان Light ABC و مدل تصمیم گیری جامع میباشد