بررسی عوامل موثر در تخصیص زمان آموزش استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی
الموضوعات : حسابداری مدیریتزهره حاجیها 1 , حسین رجب دُری 2 , علی خلیفه شریفی 3
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
3 - کارشناسارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، گروه حسابداری، شیراز
الکلمات المفتاحية: استانداردهای گزارشگری مالی بین, مدرسان, حسابداری, آموزش,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی عوامل موثر در تخصیص زمان آموزش استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی است. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی- کاربردی است. بررسی موضوع از طریق پرسشنامه و نمونه گیری از 126 نفر از مدرسان حسابداری سطح کشور صورت گرفت. برای تحلیل یافته ها در قالب 1 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی از رگرسیون حداقل مربعات معمولی و شیوه مقطعی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل نگرش نسبت به استاندارد گزارشگری بین المللی، تعداد اعضای هیئت علمی، تجربه مدرسان و کیفیت منابع آموزشی مورد تایید قرار گرفت، اما تاثیر ساعت تدریس مدرسان و نوع موسسه آموزشی در زمان تخصیص داده شده به آموزش استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی مورد تایید قرار نگرفته است. این پژوهش نشان داد که برای افزایش کیفیت و اثربخشی آموزش استانداردهای گزارشگری بین المللی باید به موارد موثر در تخصیص زمان بیش از پیش توجه نموده تا با توجه به اهمیت موضوع، کیفیت آموزش این مقوله افزایش یابد.
* ابراهیمپور، مجتبی و اسفندیار ملکیانکلهبستی و میثم طالبتبارآهنگر. (1395). پیامدهای استفاده از استانداردهای بینالمللی حسابداری در توسعه و بهبود ارائه گزارشهای مالی در ایران. پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و دومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، همایشگران مهر اشراق.
* آقاسی، سحر. (1394). بررسی موانع پذیرش کامل استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی IFRS ازسوی سازمان امور مالیاتی و ارائه راهکارهای لازم، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و سامانههای مالی، دبی، شرکت پندار اندیش رهپو.
* باغومیان، رافیک و علی رحیمیباغی. (1391). موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 10، شماره 35، پاییز، صص 69-91.
* حاجیها، زهره و حسین رجبدری. (1396). بررسی میزان آشنایی با مفاهیم استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در مدرسان حسابداری. پژوهش حسابداری، پذیرفته شده جهت انتشار در شماره تابستان 1396.
* حجازی، رضوان و غلامرضا سلیمانی و مریم امیدی. (1392). اثرات پذیرش استانداردهای حسابداری بینالمللی در بعد اقتصادی بر محیط ایران. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره پنجم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 87- 111.
* رحمانی، علی و شراره علیپور. (1390). دیدگاه جامعه حسابداری ایران در مورد پذیرش استانداردهای بینالمللی حسابداری، مجله حسابدار رسمی، شماره 14، صص 56- 61.
* سجادی، حسین و محمد عربی. (1391). تاثیر به کارگیری استانداردهای حسابداری بینالمللی بر کیفیت حسابداری، حسابدار رسمی، شماره 17، صص 87- 91.
* فروغی، داریوش و مجید اشرفی. (1388). استانداردهای جهانی حسابداری چالشها و فرصتها، مجله حسابدار رسمی، شماره 8، صص 96- 103.
* مؤمنی، منصور و علی فعالقیومی. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، چاپ دوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
* Achleitner, A . (2005). International – Accounting – Standards : Ein Lehrbuch Zur internationalen Rechnungslegung; Franz Vahlen GmbH; Munchen; 2 . Auflage .
* Alvarez, M., Keller, H., Shircliffe, B., and Zalaquett, C. (2009). Examining efforts to infuse diversity within one college of education. Journal of Diversity in Higher Education, 2(3), 127–135.
* Alzeban, A. (2016). Factors influencing adoption of the international financial reporting standards (IFRS) in accounting education, Journal of International Education in Business, Vol. 9 Iss 1. Pp. 2- 16.
* Ball, R. (2006). IFRS: Pros and Cons for Investors, Accounting & Business Research, 33 ,InternationalAccounting Policy Forum
* Bonk, C. J. and Smith, G. S. (1998). Alternative Instructional Strategies for Creative and Critical Thinking in the Accounting Curriculum. Journal of Accounting Education, Vol. 16, No 2, pp. 261-293
* Cohen, J. R., Pant, L., and Sharp, D. (1991). An empirical investigation of attitudinal factors affecting educational course coverage of international topics. International Journal of Accounting, 26 (4), 286–301.
* Deppe, L., Sonderegger, E., Stice, J., Clark, D., and Streuling, G. (1991). Emerging competencies for the practice of accountancy. Journal of Accounting Education, No. 9, pp. 257-290.
* Dow, K., and Feldmann, D. (1997). Current approaches to teaching intermediate accounting. Issues in Accounting Education, 12(1), 61–75.
* Draz, M. (2012). IFRS or IFRS-based domestic standards: Implications for China’s future accounting system. Retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=2134519.
* Groomer, S., and Murthy, U. (1996). An empirical analysis of the accounting information systems course. Journal of Information Systems, 10(2), 103–127.
* Kroll, K. (2009). Is it U.S. GAAP or IFRS at U.S. universities? Financial Executive, 25(5), 52- 55.
* Li, S., Sougiannis, T., and Wang, I. (2017). Mandatory IFRS Adoption and the Usefulness of Accounting Information in Predicting Future Earnings and Cash Flows (April 7, 2017). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2948775.
* Libby, P. (1991). Barriers to using cases in accounting education. Issues in Accounting Education, 6 (2), 193–213.
* Munter, P., and Reckers, P. (2009). IFRS and collegiate accounting curricula in the United States: 2008 a survey of the current state of education conducted by KPMG and the Education Committee of the American Accounting Association. Issues in Accounting Education, 24 (2) 131–139.
* Rezaee, Z., Smith, L., and Szendi, J. (2010). Convergence in accounting standards: Insights from academcians and practitioners. Advances in Accounting, 26(1), 142-154.
* Stefano, C,. and Gasse, J. (2010). Mandatory IFRS adoption and accounting comparability, Working paper, London School of Economics
* Zhu, H., Rich, K., Michenzi, A., and Cherubini, J. (2011). User-oriented IFRS education in introductory accounting at U.S. academic institutions: current status and influencing factors. Issues in Accounting Education, 26(4), 725-750.
_||_