تأثیر آموزش حسابداری مدیریت به شیوه شبیهسازی ایفای نقش، بر یادگیری و یادداری دانشجویان
الموضوعات : حسابداری مدیریتوحیده طبیبی راد 1 , زهرا دیانتی دیلمی 2 , رضا غلامی جمکرانی 3 , ابوالفضل بختیاری 4 , حسین عباسیان 5
1 - دانشجوی دکترای حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیارگروه حسابداری، دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران(نویسنده مسوول)
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
5 - استادیار، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: شبیهسازی, روش نوین تدریس, ایفای نقش, حسابداری مدیریت,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر، تعداد قابلتوجهی از مراجع علمی و حرفهای حسابداری IFAC)، CPA، AECC،(ICAA خواستار توسعه طیف گسترده ای از مهارتهای لازم، در دانشآموختگان حسابداری و متنوع کردن رویکرد فراگیرمحور در آموزش بوده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رویکرد آموزشی شبیهسازی ایفای نقش، بهعنوان یک روش تدریس فراگیر محور، در کلاس درس حسابداری مدیریت انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان حسابداری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل دو گروه حسابداری مدیریت جمعاً ۶۰ نفر (۳۱ نفر گروه آزمایش و ۲۹ نفر گروه کنترل) است که توسط یک استاد واحد آموزشدیدهاند. یافته های پژوهش حاکی از یادگیری و یادداری بهتر دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. همچنین نتایج نظرسنجی از دانشجویان (از طریق پرسشنامه) نشان از اثربخشی این روش آموزشی در تقویت مهارت های کلامی و ارتباطی آنها، افزایش انگیزه و یادگیری بهتر مفاهیم بنیادی حسابداری مدیریت دارد.
* اتیکسون، ریچاردال، اتیکسون، ریچاردسی، اسمیت، ادوارد، بم، دابل. (1399). زمینه روانشناسی هیلگارد، براهنی محمدتقی، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، بیرشک، بهروز، انتشارات آگاه
* ادیب نیا، اسد. (1389). روش های تدریس پیشرفته، انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی شوشتر
* حاجی مرادخانی، حدیثه، مشایخ، شهناز، رحمانی، علی. (1396). مقایسه ی استفاده از یک بازی صفحه ای با روش سنتی مبتنی بر سخنرانی و کتب درسی در آموزش اصول حسابداری (1) مجلهی پیشرفت های حسابداری، دوره 9 شماره 1، صص30-1
* خطیبان، مهناز، سنگستانی، گیتا، خدایار. (۱۳۹۳). تجربهدانشجویان مامایی از آموزشبه روش ایفای نقش در کارآموزی: پژوهش کیفی، مجله آموزش پرستاری، سال سوم، شماره۱، صص70 -61
* درگاهی، حسین، رحیمی، سوسن، شهام، گلسا، رجب نژاد، زینب. (1398). مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و ایفای نقش در درس رفتار سازمانی: در دانشگاه علوم پزشکیتهران. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره چهاردهم، شماره3، صص169-151
* لارتی نگین، آشوری الهه، اکرم اعرابی. (1397). بررسی تأثیر یک برنامه آموزشی مبتنی بر ایفای نقش با مضمون همدلی با بیمار بر نمره مهارتهای ارتباطی دانشجویان اتاق عمل: یک مطالعه نیمه تجربی، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 6، صص146-139
* دری صفورا، اشقلی فراهانی منصوره، مسرت الناز، حقانی حمید. (1398). مقایسه دو روش آموزشی ایفای نقش و آموزش معمول بر یادگیری بلندمدت دانشجویان پرستاری، راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 7، شماره 1، صص 77-61
* سیف، علی اکبر.(1395).روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش،تهران، انتشارات دوران
* شعبانی، حسن (1386). مهارتهای های آموزشی، روش ها و فنون تدریس، تهران، انشارات سمت
* طباطبائیان، مریم السادات، مشایخ، شهناز.(1399). مقایسه اثرگذاری روش آموزشی ترکیبی و چهره به چهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری، پژوهش های تجربی حسابداری ، شماره 38،صص231 -252
* علاالدینی زهره، کلانتری مهرداد، کجباف محمدباقر، مولوی حسین. (1394). تاثیر بازی های ایفای نقش بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان، روانشناسی تحولی، دوره12، شماره 45، صص25- 15.
* کدیور، پروین. (1387). روان شناسی تربیتی، تهران، انتشارات سمت
* نیرو، محمد.(1398). هوش های چند گانه نیاز مدیران هزاره سوم، فصلنامه رشد مدیریت مدرسه، سال 18، شماره ۲، صص ۴۳ -۴۵
* Agah, N. N., Kaniuka, T., & Chitiga, M. (2020). Examining Motivation Theory in Higher Education among Tenured and Non-Tenured Faculty: Scholarly Activity and Academic Rank. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 12(2), 77-100
* Ahsen, N. F., Batul, S. A., Ahmed, A. N., Imam, S. Z., Iqbal, H., Shamshair, K., & Ali, H. (2010). Developing counseling skills through pre-recorded videos and role play: a pre-and post-intervention study in a Pakistani medical school. BMC Medical Education, 10(1), 1-8.
* Apple, Jerome E., Suzanne M. Gradisher, and Thomas G. Calderon. "Enhancing functional and other competencies through role-playing in an entity tax course." Advances in Accounting Education, 13, 237-275.
* Araujo, A. M. P., & Slomski, V. G. (2013). Active learning methods—An analysis of applications and experiences in Brazilian accounting teaching. Creative Education, 4(12), 20-27.
* Buckless, F. A., Krawczyk, K., & Showalter, D. S. (2014). Using virtual worlds to simulate real-world audit procedures. Issues in Accounting Education, 29, 389–417.
* Baldvinsdottir, G., Burns, J., Nørreklit, H., & Scapens, R. W. (2009). The image of accountants: from bean counters to extreme accountants. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 22(6), 858-882
* Barraket, J. (2005). Teaching Research Method Using a Student-Centred Approach? Critical Reflections on Practice. Journal of University Teaching and Learning Practice, 2(2), 61-74.
* Burns, J., & Baldvinsdottir, G. (2007). The changing role of management accountants. Issues in management accounting, 3, 117-132. Burns, S., & Pierce, B. (2007).
* Towards a more comprehensive understanding of the roles of management accountants. European Accounting Review, 16(3), 469-498.
* Comer SK.(2005). Patient care simulations: Role playing to enhance clinical understanding. Nursing education perspectives, 26(6), 357-361.
* Chang, C. F. (2006). "Teaching accounting to learners with diverse intelligence." In Taylor’s College, Malaysia. Paper presented at Asia Pacific Educational Research Association International Conference, Hong Kong Institute of Education. http://edisdat.ied.edu.hk/pubarch/b15907314
* Doolittle, P. E., & Camp, W. G. (1999). Constructivism: The career and technical education perspective. Journal of vocational and technical education, 16(1), 23-46.
* Dorestani, Alireza.(2005). Is Interactive/Active Learning Superior to Traditional Lecturing in Economics Courses?, Humanomics, 21(1), 1-20
* Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
* Hwang, Nen-Chen Richard; Lui, Gladie, Tong, Jen Wu, Yew, Marian. (2005). An Empirical Test of Cooperative Learning in a Passive Learning Environment. Issues in Accounting Education. 20 (2), 151-165.
* Jakobsen, M., Mitchell, F., Nørreklit, H., & Trenca, M. (2019). Educating management accountants as business partners. Qualitative Research in Accounting & Management, 16 ( 4), 517-541
* Junyent, M. & Geli d Ciurana, A.M. (2017). Education for sustainability in university studies: a model for reorienting the curriculum education for sustainability in university studies. British Educational Research Journal, 34(6), 763–782.
* Kostikova, I., Holubnycha, L., Shchokina, T., Soroka, N., Budianska, V., & Marykivska, H. (2019). A role-playing game as a means of effective professional english teaching. Amazonia Investiga, 8(24), 414-425.
* Kern, B. (2000). Using role play simulation and hands-on models to enhance students’ learning fundamental accounting concepts. The Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 1 (1) , 8–24.
* Lambert, C., & Sponem, S. (2012). Roles, authority and involvement of the management accounting function: a multiple case-study perspective. European Accounting Review, 21(3), 565-589.
* Loving GL, Wilson JC.(2000) Infusing critical thinking development. Nurse Educator , 25(2), 70-75
* Maher, M. W. (2000). Management accounting education at the millennium. Issues in accounting education, 15(2), 335-346.
* Maksy, M., & Yoon, M. H. (2020). Factors Affecting Student Performance in a Graduate Information Systems Course: An Empirical Study at a US Commuter Public University. Journal of Accounting & Finance, 20(2),74-84
* Martin, J.S., Gragera, J.A., Gragera, M.A., & Mellado .V.(2017) Theaching Technology from Knowing Enhancing Emotional and Content Acqusation Performance Gardner Intelligence in Technology and Design Lessons,JOTSE, 7(1), 58-79
* Moreno-Guerrero, A. J., Rodríguez-Jiménez, C., Gómez-García, G., & Ramos Navas-Parejo, M. (2020). Educational innovation in higher education: Use of role playing and educational video in future teachers’ training. Sustainability, 12(6), 1-14.
* Nasseri, A., Yazdifar, H., & Askarany, D. (2016). Management accounting education for the 21st Century firms. International Journal of Finance and Managerial Accounting, 1(1), 75-77
* Nørreklit, L., Nørreklit, H., & Israelsen, P. (2006). The validity of management control topoi: towards constructivist pragmatism. Management Accounting Research, 17(1), 42-71
* Pan, P. and Perera, H. (2012). Market relevance of university accounting programs: evidence from Australia”, Accounting Forum. 36 (2) :91–108
* Pereira , Liphie and Sithole, Burman Musa. (2019). Towards Constructivist Learning and Teaching in Accounting Education, Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies ,10 (1), 1-9
* Ramen, M. , Moazzam and Jugurnath, B. (2016). Accounting teaching techniques with the advent of technology: Empirical evidence from Mauritius. Proceedings of the Fifth Asia-Pacific Conference on Global Business, Economics, Finance and Social Sciences (AP16Mauritius Conference) ISBN - 978-1-943579-38-9 Ebene-Mauritius, 21-23.
* Romme, A. G. L. (2003). Learning outcomes of microworlds for management education, Management Learning, 34, 51_61.
* Romero-Hall, E. ; Adams, L. ; Osgood, M. (2019). Examining the Effectiveness, Efficiency, and Usability of aWeb-Based Experiential Role-Playing Aging Simulation Using Formative Assessment. J. Form Learn, 3, 123–132.
* Saptono, L. (2011). The implementation of role-playing model in principles of finance accounting learning to improve students’ enjoyment and students’ test scores. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 12(2), 71-81.
* Saptono, L., Soetjipto, B. E., Wahjoedi, W., & Wahyono, H. (2020). Role-Playing Model: Is It Effective To Improve Students’ Accounting Learning Motivation and Learning Achievements. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 39(1), 133-143.
* Singh, T. and Athavale, V. (2008). Constructivist perspective on vocational and technical education. Alatoo Academic Services, 3 (2) , 21-33.
* Smith ES. (1997). Learning styles: frameworks and instruments. Educational Psychology , 17(1-2),51-63.
* Taplin, R., Singh, A., Kerr, R., & Lee, A. (2018). The use of short role-plays for an ethics intervention in university auditing courses. Accounting Education, 27(4), 383-402.
* Tan, L. M., Fowler, M. B., & Hawkes, L. (2004). Management accounting curricula: striking a balance between the views of educators and practitioners. Accounting Education, 13(1), 51-67.
* Uyar, A.; and A. H. Güngörmüş. (2011). Factors Associated with Student Performance in Financial Accounting Course. European Journal of Economic & Political Studies, 4,(2), 139-154.
* Wan Jusoh, W.N.H. and Ahmad, S. (2016), "IMindMap as an innovative tool in teaching and learning accounting: an exploratory study", Interactive Technology and Smart Education, Vol. 13 No. 1, 71-82.
* Zeigler, J. F. (2015). Pedagogy change in undergraduate managerial accounting principles courses: A detailed review of simulation use to support business integration learning, student engagement, teamwork, and assessment. Advances in Accounting Education, 17, 45-70.
_||_