کُنش علی-رفتاری هدفمندِ حسابداری سبز و همآوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه: استدلال فضیلت مَابانهی نظریّهی زاگزبسکی
الموضوعات : حسابداری مدیریت
بهجت عباسی
1
(دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران)
محمد حامد خانمحمدی
2
(استادیار، گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه ازاد اسلامی، دماوند، ایران)
زهرا مرادی
3
(استادیار، گروه مدیریت، واحد دماوند، دانشگاه ازاد اسلامی، دماوند، ایران)
طاهره محمودیان
4
(استادیار، گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه ازاد اسلامی، بهشهر، ایران)
الکلمات المفتاحية: کنش علی-رفتاری هدفمندِ حسابدار, هم آوایی گفتمانهای زیستمحیطی, استدلال فضیلت مآبی نظریه زاگزب,
ملخص المقالة :
حسابداری سبز نیز در راستای تغییرات رفتارِ شرکتها با محیطزیست، در طی سالهای اخیر به موضوعی مهم و قابل توجه در حوزه پایداری درآمده است. لذا در این پژوهش باترکیب رویکردهای نظری همچون کنش علی-رفتاری هدفمند با هم آوایی گفتمانهای زیستمحیطی در هدف اول اقدام به بررسی نقش چنین کنش هایی بر هنجارهای زیستمحیطی در قالبِ هم آوایی گفتمان بین الاذهانی شرکتها میشود. از طرف دیگر نیز با ایجاد تعامل تاثیرگذار فضیلت مآبی با کنش علی رفتاری هدفمند، این پژوهش به دنبال بررسی تغییر در هم آوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه میباشد. در این پژوهش ۲۰۹ نفر از مدیران شرکتهای بازار سرمایه از طریق نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود و به منظور برازش مطلوبیت مدل و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد، کُنشِ علی-رفتاری هدفمندِ حسابداری سبز بر همآوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد. از طرف دیگر مشخص شد، نظریّهی فضیلت مآبی زاگزبسکی تاثیرِ کُنشِ علی-رفتاری هدفمندِ حسابداری سبز بر همآوایی گفتمانهای زیستمحیطی شرکتهای بازار سرمایه را تقویت میکند.
_||_