بررسی تاثیر متن مبتنی بر نگاره های مفهومی در یادگیری حسابداری مدیریت
الموضوعات : حسابداری مدیریت
1 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: نگاره های مفهومی, حسابداری مدیریت, یادگیری, مفهومنگاری,
ملخص المقالة :
مساله اصلی این پژوهش یافتن راه حلی برای یادگیری موثر و درازمدت مفاهیم حسابداری مدیریت است و هدف آن مقایسه میزان یادگیری دانشجویان حسابداری آموزش دیده با استفاده از متن مبتنی بر نگاره های مفهومی و دانشجویانی است که از روی کتاب های مبتنی بر متن مطالعه نموده اند. این پژوهش کاربردی، نیمه تجربی و از نوع مطالعات پیگیری بوده است. طرح این پژوهش شامل دو گروه آزمایش (به تعداد 24 نفر) و کنترل (به تعداد 24 نفر) است. این افراد دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری بوده اند. از هر دو گروه پیش آزمون در خصوص مفاهیم مرتبط با حسابداری مدیریت گرفته شد. در مرحله بعد دانشجویان گروه کنترل اقدام به مطالعه با استفاده از کتاب مبتنی بر متن و دانشجویان گروه آزمایشی از نگاره های مفهومی برای یادگیری استفاده نمودند. در مرحله آخر مجدداً دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج با هم مقایسه شد. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمره دانشجویان حسابداری آموزش دیده با استفاده از کتاب مبتنی بر نگاره های مفهومی از نمرات دانشجویان مطالعه کرده از روی کتاب های مبتنی بر متن بیشتر است. از آنجائیکه نگاره های مفهومی به یادگیری معنی وار مفاهیم پیچیده کمک می کنند به استادان و دانشجویان پیشنهاد می شود از این شیوه یادگیری و آموزش به صورت گسترده تری استفاده نمایند.
* فرهادی، زهرا (1392) «مفهومنگاری در زمینه حسابداری مالی»، مجله پژوهش حسابداری، شماره11. 15-167.
* Alfayoumi, I. (2019). "The impact of combining concept-based learning and concept-mapping pedagogies on nursing students' clinical reasoning abilities". Nurse Education Today. 22, 40-46.
* Biggs, J.B. (1985). "The role of metalearning in study process". British Journal of Educational Psychology, 55, 185–212.
* Budd, J.W. (2004). "Mind maps as classroom exercises". Journal of Economic Education, 35(1), 35–46.
* Chang, K.E., Sung Y.T., & Chiou S.K. (2002). "Use of hierarchical hyper concept map in web-based courses". Journal of Educational Computing Research, 27, 335–353.
* Chioua, C. C., Leeb, L.T., & Liua, Y.Q. (2012). "Effect of Novak Colorful Concept Map with Digital Teaching Materials on Student Academic Achievement", Social and Behavioral Sciences, 64(9). 192-201
* Chiou, C.C. (2008). "The effect of concept mapping on students’ learning achievements and interests".Innovations in Education and Teaching International. 45 (4). 375–387
* Daniel T. B., T.D., Wong, W., Claire Lam, K. K., & Chien, W. T. (2018). "Concept mapping to promote meaningful learning, help relate theory to practice and improve learning self-efficacy in Asian mental health nursing students: A mixed-methods pilot study". Nurse Education Today, 60. 47-55
* 4-Davies, M. (2010). "Concept mapping, mind mapping and argument mapping: what are the differences and do they matter? ". Higher Education. 62 (3). 279-301.
* Heinze-Fry, J., & Novak, J.D. (1990). "Concept mapping brings long-term movement toward meaningful learning". Science Education, 74, 461–472.
* Irvine, H. J. and Cooper, K. and Jones, G. (2006). Concept mapping to enhance student learning in a financial accounting subject, University of Wollongong Australia, Research online.
* Jacobs-Lawson, J.M., & Hershey, D.A. (2002). "Concept maps as an assessment tool in psychology courses". Methods & Techniques, 29(1), 25–29.
* Jegede, O.J., Alaiymola, F.F., & Okebukola, P.A. (1990). "The effect of concept mapping on students’ anxiety and achievement in biology". Journal of Research in Science Teaching, 27, 951–960.
* Kinchin, I.M. (2005). "Writing to be published or writing to be read. Journal of Natural History", 39, 3229–3233.
* Leauby, B.A., & Brazina, P. (1998). "Concept mapping: Potential uses in accounting education". Journal of Accounting Education, 16(1), 123–138.
* Maas, J. D. and Leauby, B. A. (2005). "Concept mapping- Exploring its value as a meaningful learning tool accounting education", Global Perspectives on Accounting Education, Vol. 2. 75-98
* Malone, J., & Dekkers, J. (1984). "The concept maps as an aid to instruction in science and mathematics". School Science and Mathematics, 84(3), 220–231
* Meyer, J.H.F., & Shanahan, M.P. (2004). "Developing metal earning capacity in students: Actionable theory and practical lessons learned in first-year economics". Innovations in Education and Teaching International, 41, 443–455.
* Reiska, P., Rohtla, K., & Rannikmäe, M. (2008). "Using Concept Mapping in Professional Education". Ammattikasvatuksen aikakauskirja 10 (1), 17-28.
* Mintzes, J.J., Wandersee, J.H., & Novak, J.D. (2001). "Assessing understanding in biology". Journal of Biological Education, 35(3), 118–124.
* Novak, J.D. (1990). "Concept maps and Vee diagrams: Two metacognitive tools to facilitate meaningful learning". Instructional Science, 19(1), 29–52.
* Novak, J.D., & Gowin, D.B. (1984). Learning how to learn. New York: Cambridge University Press.
* Novak, J.D., Gowin, D.B., & Johansen, G.T. (1983). "The use of concept mapping and knowledge Vee mapping with junior high school science students". Science Education, 67, 625–645.
* Okebukola, P.A., & Jegede, O.J. (1988). "Cognitive preference and learning model as determinants of meaningful learning through concept mapping". Science Education, 72, 489–500.
* Robley, W., Whittle, S., & Murdoch-Eaton, D. (2005). "Mapping generic skills curricula: Outcomes and discussion". Journal of Further & Higher Education, 39, 321–339.
* Simon, J. (2007). "Concept mapping in financial accounting theory course", Accounting education, 16 (3). 273-308.
* Simon, J. (2007). Concept Maps and Accounting Curriculum Development, Research Memorandum, University of Hull, Business School.
* Trowbridge, J.E., & Wandersee, J.H. (1996). "How do graphics presented during college biology lessons affect students’ learning". Journal of College Science Teaching, 26(1), 54–57.
* Van Holen, F., Van Loock, J., Belenger, L., & Vanderfaeillie. J. (2017). "Concept mapping the needs of grandmothers who take care of their grandchildren in formal foster care in Flanders". Children and Youth Services Review, 83. 159-167
_||_