رابطه بین ایدئولوژی اخلاقی و استرس حسابداران رسمی
الموضوعات : حسابداری مدیریترافیک باغومیان 1 , حسین رجبدُری 2
1 - استادیار حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
الکلمات المفتاحية: ایدئولوژی اخلاقی, ایدهآلگرایی, نسبیگرایی, استرس حسابداران رسمی,
ملخص المقالة :
این پژوهش، به بررسی رابطه بین ایدئولوژی اخلاقی و استرس حسابداران رسمی میپردازد. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی- کاربردی است. همچنین، بررسی موضوع بهوسیله پرسشنامه و نمونهگیری از 117 نفر از اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران صورت گرفت و برای تحلیل یافتهها در قالب 2 فرضیه اصلی، از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS استفاده شد. در این پژوهش، ایدهآلگرایی و نسبیگرایی بهعنوان اجزای ایدئولوژی اخلاقی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهشی نشان داد که بین ایدهآلگرایی و استرس حسابداران رسمی، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین، بین نسبیگرایی و استرس کارکنان، رابطه معکوس و معناداری مشاهده شد. درنتیجه، با توجه به کنترل استرس حسابداران رسمی و در راستای رسیدن به اهداف سازمانی، لازم است که برنامهریزیهای مناسبی در ارتباط با ایدئولوژیهای اخلاقی افراد، صورت گیرد.
* امانی، جواد و هیمن خضریآذر و حجت محمودی. (1391). معرفی مدلیابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی - PLS - PM - و کاربرد آن در پژوهشهای رفتاری. دانش روانشناختی. 1: 41- 55.
* بزرگاصل، موسی و حسین رجبدری و امیررضا خانیذلان. (1397). رابطه اختلال شخصیت ضداجتماعی و تمایل به رفتارهای غیراخلاقی در دانشجویان حسابداری. حسابداری سلامت. 7 (2): 1- 14.
* دازه، نوشین و منصور گرکز. (1394). رابطه بین استدلال اخلاقی، طرز تفکر، نیت و تمایل اخلاقی حسابداران رسمی. اخلاق در علوم و فناوری. 1 (10): 115- 140.
* رجبدری، حسین و اعظم روستامیندی و زیبا آسوده. (1395). بررسی پایبندی دانشجویان کارشناسی حسابداری به اخلاق حرفهای. فصلنامه اخلاق. 12 (21): 265- 292.
* رویایی، رمضانعلی و قدرتالله طالبنیا و یحیی حساسیگانه و صابر جلیلی. (1392). بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی و ویژگی های جمعیت شناختی با رفتارهای کاهنده کیفیت حسابرسی. حسابداری مدیریت. 6 (16): 15- 26.
* سلطانی، مرضیه و مهین امینالرعایا و عباس عطاری. (1387). اثر آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 6 (1): 9- 16.
* فروغیراد، رسول و حمیدرضا بزاززادهتربتی. (1398). تأثیر استرس کاری حسابرسان بر کیفیت حسابرسی. دانش حسابرسی. ۱۹ (۷۴): ۱۵۱-۱۷۴.
* گلپرور، محسن و شیرین نیری و علی مهداد. (1396). رابطۀ ارزشهای سازمانی با استرس شغلی ، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی سازمانی در کارکنان شرکت سهامی ذوبآهن. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 1 (42): 45-68.
* مطهری، مرتضی. (1368). مجموعه آثار. انتشارات صدرا. جلد دوم.
* مهدوی، غلامحسین و رضا زمانی. (1397). تأثیر ویژگیهای فردی حسابرسان بر رضایت شغلی آنان. دانش حسابرسی. 18 (71): 37- 56.
* مؤمنی، منصور و علی فعالقیومی. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، چاپ دوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
* نمازی، محمد و حسین رجبدری و اعظم روستامیندی. (1396). بررسی تعداد و تحلیل محتوای مقالههای مرتبط با اخلاق حرفهای حسابداری ایران. پیشرفتهای حسابداری. 9 (1): 192- 226.
* نمازی، محمد و فهیمه ابراهیمی. (1395). مدلبندی و تعیین اولویت عوامل مؤثر بر قصد گزارش تقلبهای مالی توسط حسابداران. مطالعات تجربی حسابداری مالی. 13 (49): 1- 28.
* هاشمی، هایده. (1385). بررسی رابطه رفتارهای مدیریت زمان و استرس شغلی در پرستاران بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی. اصول بهداشت روانی. 29 (30): 51- 56.
* Akaah, I. P. (1997). “Influence of deontological and teleological factors on research ethics evaluations”. Journal of Business Research. 39 (2): 71–80.
* Babin, B. J., Boles, J. S., and Robin, D. P. (2000). “Representing the perceived ethical work climate among marketing employees”. Journal of the Academy of Marketing Science. 28 (3): 345–358.
* Dubinsky, A. J., Nataraajan, R., and Wen, Y. H. (2004). “The influence of moral philosophy on retail salespeople’s ethical perceptions”. The Journal of Consumer Affairs. 38 (2): 297–319.
* Forsyth, D. R. (1980). “A taxonomy of ethical ideologies”. Journal of Personality and Social Psychology. 39 (1): 175.
* Forsyth, D. R. (1992). “Judging the morality of business practices: the influence of personal Larson, L. L. (2004). “Internal auditors and job stress”. Managerial Auditing Journal. 19 (9): 1119–1130.
* Hair, J., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. (2012). An Assessment of the Use if Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research. Journal of the Academy of Marketing Science. 40 (3): 414-433.
* Henle, C. A. (2005). “Predicting workplace deviance from the interaction between organizational justice and personality”. Journal of Managerial Issues. 17 (2): 247–263.
* Henle, C. A., Giacalone, R. A., and Jurkiewicz, C. L. (2005). “The role of ethical ideology in workplace deviance”. Journal of Business Ethics. 56 (3): 219–230.
* Ho, J. A. (2010). “Ethical perception: are differences between ethnic groups situation dependent?”. Business Ethics: A European Review. 19 (2):154–182.
* Jackson, T., David, C., Deshpande, S., Jones, J., Joseph, J., Lau, K. F., and Taka, I. (2000). “Making ethical judgements: a cross-cultural management study”. Asia Pacific Journal of Management. 17 (3): 443–472.
* Jinseok, S., Chun, Y., Shin, J., and Min Soo, K. (2013).” How Does Corporate Ethics Contribute to Firm Financial Performance? The Mediating Role of Collective Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior”. Journal of Management. 39 (4): 853-877.
* Kahn‚ R.‚ Wolfe‚ D.‚ Quinn‚ R.‚ Snoek‚ J., and Rosenthal‚ R. A. (1964). Organizational Stress: Studies in Role of Conflict and Ambiguity. New York: John Wiley.
* Koh, H. C., and El’Fred, H. Y. (2001). “The link between organizational ethics and job satisfaction: a study of managers in Singapore”. Journal of Business Ethics. 29 (4): 309–324.
* Larson, L. L. (2004). “Internal auditors and job stress”. Managerial Auditing Journal. 19(9): 1119–1130.
* Leicht, K. T., and Fennell, M. L. (1997). “The changing organizational context of professional work”. Annual Review of Sociology. 23 (1): 215–231.
* Liu, Y., Zhao, S., Li, R., Zhou, L., and Tian, F. (2018). “The relationship between organizational identification and internal whistle-blowing: the joint moderating effects of perceived ethical climate and proactive personality”. Review of Managerial Science. 12 (1): 113- 134.
* Ming, T. T., and Chia, M. S. (2005). “The influences of organizational and personal ethics on role conflict among marketing managers: an empirical investigation”. International Journal of Management. 22 (1): 54–61.
* Moon, C. J., and Woolliams, P. (2000). Managing Cross Cultural Business Ethics. In Business challenging business ethics: new instruments for coping with diversity in international business (pp. 105–115). Netherlands: Springer.
* Moser, M. R. (1988). “Ethical conflict at work: A critique of the literature and recommendations for future research”. Journal of Business Ethics. 7 (5):381–387.
* Mulki, J. P., Jaramillo, J. F., and Locander, W. B. (2008). “Effect of ethical climate on turnover intention: linking attitudinal-and stress theory”. Journal of Business Ethics. 78 (4): 559–574.
* NIOSH. (1999). Stress at Work. U.S. National Institute for Occupational Safety and Health, DHHS (NIOSH). Publication Number 99–101.
* O’Dwyer, B., and Madden, G. (2006). “Ethical codes of conduct in Irish companies: a survey of code content and enforcement procedures”. Journal of Business Ethics. 63 (3): 217–236.
* Peterson, D. K. (2002). “Deviant workplace behavior and the organization’s ethical climate”. Journal of Business and Psychology. 17 (1): 47–61.
* Quick, J. C., Murphy, L. R., Hurrell, J. J., and Orman, D. (1992). The Value of Work, the Risk of Distress and the Power of Prevention (chapter 1). In J. C. Quick, L. R. Murphy, & J. J. Hurrell (Eds.), Stress and wellbeing: assessment and interventions for occupational mental health. Washington, DC: APA.
* Schultz, O., and Tran, D. (2015). Business Ethics and the Influence on the Development of Intellectual Capital: A study of the Auditing Profession. Master Thesis of Kristianstad University. Section for Health and Society.
* Schwepker, C. H. J., & Hartline, M. D. (2005). “Managing the ethical climate of customer-contact service employees”. Journal of Service Research. 7(4): 377–397.
* Shukla, A., and Srivastava, R. (2017). “Influence of ethical ideology on job stress”. Asian Journal of Business Ethics. 6 (2): 233- 254.
* Svanberg, J., and Öhman, P. (2016). “Does Ethical Culture in Audit Firms Support Auditor Objectivity?”. Accounting in Europe. 13 (1): 65-79.
* Tansey, R., Brown, G., Hyman, M. R., and Dawson Jr., L. E. (1994). “Personal moral philosophies and the moral judgments of salespeople”. Journal of Personal Selling & Sales Management. 14 (1): 59–75.
* Thorne, L., and Saunders, S. (2002). “The socio-cultural embeddedness of individuals’ ethical reasoning in organizations (cross-cultural ethics)”. Journal of Business Ethics. 35 (1): 1–14.
_||_