تمهیدات آموزشی دولت اسلامی در ساماندهی فرآیند اجتماعی شدن زنان
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور لواسان، تهران، ایران (نویسنده مسئول) karami@lavasan.tpnu.ac.ir
الکلمات المفتاحية: اجتماعی شدن, آموزش, دولت اسلامی, زنان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در عصر حاضر بهدلیل تحولات پرشتاب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، حضور زنان در عرصههای گوناگون جامعه سیری فزاینده یافتهاست. از آنجا که اجتماعی شدن زنان ناگریز و پیامدهای ناشی از آن ناگزیر مینماید، دولت اسلامی برای تمهید مقدمات و تامین شرایط مناسب برای حضور زنان در جامعه وظایفی بس مهم و حساس دارد. این جستار مسئولیتهای دولت اسلامی را در مدیریت و برنامهریزی حوزه آموزش، به منظور تمهید شرایط مناسب حضور زنان در جامعه مورد کنکاش قرار می دهد. روش پژوهش: این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی وبر اساس منابع، متون و پژوهشهای پیشین و آرای صاحبنظران تدوین شده است. مبانی نظری این پژوهش عمدتا مبتنی بر آثار استاد مرتضی مطهری میباشد. یافتهها:مهمترین سرفصلهای وظایف دولت در امر سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت امور آموزشی، به منظور بهبود فرآیند اجتماعی شدن زنان عبارتند از: تدوین نظام آموزشی خانواده، آموزش مهارتهای زندگی و خانهداری، آموزش مهارتهای مادری و همسرداری، آموزش علوم (عمومی و تخصصی)، مهارتافزایی اعضای خانواده، مهارتافزایی اجتماعی و شغلی، دورههای آموزشی برنامهریزی شغلی، دورههای آموزشی مهارتهای خود اشتغالی، مهارتافزایی در اشتغال خانگی و دورههای آموزشی مهارتهای کارآفرینی. نتیجهگیری: دولت اسلامی وظیفه دارد برای اجرای صحیح و کامل موارد فوق برنامه ریزی و اقدامات مناسب و عاجل معمول دارد، چرا که کوتاهی در ایفای صحیح آنها متضمن ناهنجاریها و نابسامانیهایی است که هویت فردی و شخصیتی زن، کیان خانواده و تعالی جامعه را به چالش خواهد کشاند.
_||_