شناسایی مولفه های مدیریت تربیت برمبنای آموزهای قران کریم به منظور ارایه مدل مفهومی (نظریه داده بنیاد)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیبهادر شنبدی 1 , محبوبه سادات فدوی 2
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان)
1346bahador@gmail.com
2 - نویسنده مسئول، استادیار، استاد راهنما، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
(نویسنده مسئول)
الکلمات المفتاحية: شایستهگزینی, مدیریت تربیت, آیندهسازی سازمانی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای مدیریت تربیت از منظر قرآن کریم به منظور ارائه مدل برای آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده گردید. محیط پژوهش در بخش کیفی، کتاب قرآن مجید و مجموعه کتب تفسیر المیزان بوده است که تعداد 145 آیه و 133 کد باز به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. مولفههای به دست آمده شامل 3 مضمون فراگیر 7 مضمون سازماندهنده و 18 مضمون پایه که بر این اساس سیاهه 98 گویه ساخته شد. برای سنجش روایی از ضریب نسبی روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب هولستی استفاده گردید. یافتهها: در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران، مسئولان آموزش و پرورش استانهای منتخب، روحانیت و طلاب، اساتید دانشگاه که در پنج خوشهی شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز کشور که در سال 96 - 94 مشغول به فعالیت بودند. حجم این جامعه آماری 310 نفر بود. نمونهگیری: روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و حجم نمونه بر اساس جدول کوکران 162 نفر تعیین گردید. برای بررسی روایی سیاهه از شیوه روایی سازه و همچنین جهت سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد.
_||_