ارائه مدلی به منظور شناسایی و رتبهبندی موانع جو سازمانی نوآورانه در دانشگاه آزاد (مطالعه موردی: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیابوالفضل صمدیان 1 , فتاح ناظم 2 , افسانه صابرگرکانی 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سازمان مرکزی, دانشگاه آزاد, مدل سازی ساختاری تفسیری, جو سازمانی نوآورانه,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی به منظور شناسایی و رتبهبندی موانع جوسازمانی نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامیبا مطالعه موردی سازمان مرکزی بوده است. روش پژوهش: در این مطالعه از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه با 20نفر از متخصصین و مطلعین، بهره برده شده است. در بخش کمیو به منظور رتبهبندی موانع جو سازمانی نوآورانه سازمان و طراحی مدل، ازآزمون فریدمن و مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. از آنجا که روش مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی برنظر خبرگان است، از نظرات 320 متخصص در حوزه دانشگاهی استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که فقدان همبستگی و توافق، فقدان نقش اعتماد آفرینی، فقدان فرهنگ و تفکر جونوآورانه، به ترتیب (رتبههای اول تا سوم) ازمهمترین موانع جوسازمانی نوآورانه دانشگاهی هستند و ترس از تمسخر دیگران (رتبه 13) آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش، منجربه سطحبندی موانع جوسازمانی نوآورانه دانشگاهی شد. براساس مدل حاصله مهمترین سطح که زیربنای مدل را تشکیل میدهد فقدان ثبات مدیریتی است.
بیرن بائوم، رابرت (1382). دانشگاهها چگونه کار میکنند، ترجمه حمیدرضا آراسته، تهران، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
پرهیزگار، محمدمهدی، فروزنده، لطفاله، جوکار، علیاکبر، درینی، ولی محمد (1392). شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوری باز؛ مطالعه موردی صنعت نشر کشور، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی.
راولی، دانیل جیمز، هرمن دی لوهان و مایکل جی دولنس (1382). تغییر راهبردی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ ترجمه حمیدرضا آراسته، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).
صفری، ثنا، صفریف اسماعیل، سرمدی، محمدرضا و فرج الهی، مهران (1396). مطالعه مدلهای برنامهریزی استراتژیک دانشگاهها، دو ماه نامه علمیراهبردهای پژوهش در علوم پزشکی، دوره 10، شماره 5.
فرازی، عباس، صالحی، عمران، ابراهیم، علیزاده ثانی، محسن، طیبی، محمدرضا (1396). ارائه الگوی برنامهریزی راهبردی مبتنی بر زمینه دانشگاهی ایران، مجله آموزش عالی ایران، دوره هشتم، شماره 3.
نعامی، عبدازهراو پیریایی، صالحه (1390). رابطه ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی.
هوی و میسکل، س (2006). تئوری و تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، ترجمه سید میرمحمد عباسزاده، انتشارات دانشگاه ارومیه، چاپ هفتم.
یمنی دوزی سرخابی، محمد (1380). درآمدی به عملکرد سیستمهای دانشگاهی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
یمنی دوزی سرخابی، محمد، صالحی، منیره (1393). از برنامهریزی راهبردی تا طراحی سازگار شونده در دانشگاه، مجله آموزش عالی ایران، سال ششم شماره سوم.
_||_Arabaci, B (2010). Academic and administration personnel"s perceptions of organizational climate (sample of educational journal of pecychology.
Creswell, j.w & plano, v, l (2007). Designing and conducting mixed methods research, First edition, thousand sage publication.
Seyyed kalan, s. M & Hosini far, j (2013). Principles of enter preneurship, Ardabil, sabalan negin publications.
Nishat faisal, M, banwet, D. k & Shankar, R (2006). Supply chain risk mitigation: modeling the enablers. Business process management journal.
Rowly, J (1973). A new consistent chromosomak abnormality in chronic myelogenous leukemia identified by quinacrine fluorescence and Giemsa staining. Nature