فولکلور،ضربالمثلهای ایرانیان و میل به توسعه
الموضوعات : مدیریت فرهنگیفریبا کرمی 1 , سیف اله سیف اللهی 2 , مهرداد نوابخش 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فولکلور, فرهنگ, توسعه, ادبیات عامیانه, ضرب المثل,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش: این تحقیق سعی در تحلیل جامعه شناختی مولفههای فرهنگی، بطور خاص محتوای مثلهای کتاب امثال و حکم دهخدا و نقش این مثلها در توسعه نیافتگی ایران دارد. روش پژوهش: تحلیل محتوای کیفی و روش مطالعه میدانی. جامعه آماری: 50 هزار ضربالمثل از کتاب امثال و حکم دهخدا و 40 نفر از کسانی که آگاهی نسبتا خوبی به مثلها داشتند. روش انجام پژوهش: تحلیل محتوای ضربالمثلها توسط 3 کدگذار متخصص و مصاحبه با افراد. یافتهها: محقق با تحلیل محتوای بیش از پنجاه هزار مثل در روش تحلیل محتوای کیفی به این نتیجه رسید که 2510 مثل حاوی مفاهیم توسعهای هستند که از این تعداد 894 مثل (35%) حاوی مفاهیم همسو با توسعه و 1616 مثل (65%) حاوی مفاهیم غیرهمسو با توسعه بودند. بعلاوه، با استفاده از روش مطالعه میدانی، از مصاحبه با 40 نفر از کسانی که آگاهی نسبتا خوبی به مثلها داشتند، 276 مثل حاوی مفاهیم توسعهای بدست آمد که از این تعداد 64 مثل (23%) حاوی مفاهیم همسو با توسعه و 212 مثل (77%) حاوی مفاهیم غیرهمسو با توسعه بودند. نتیجهگیری: این تحقیق در نهایت به این نتیجه میرسد که تعداد قابل ملاحظهای از مثلهای مورد مطالعه مفاهیمی همچون تقدیرگرایی، فقدان نوآوری، مرگ، زن ستیزی، قناعت و...را ترویج میکند.
_||_