بررسی وضعیت مدیریت هنری در مدارس منطقه 11 شهر تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیریت هنری, مدیریت, مدارس, هنر,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود مدیریت هنری در مدارس منطقه 11 شهر تهران از دیدگاه مدیران، معلمان و دانشآموزان است. این مقاله در صدد ارائه راهکارهای مناسب برای مدیریت هنری با رویکرد توسعه فرهنگی و هنری است. در ابتدا بر ضرورت مدیریت هنری در مدارس، با ابزارهای نوین و اثربخش مدیریتی، تأکید شده و در این رابطه مدیریت هنری به عنوان کارآمدترین ابزار و مدارس به عنوان نهاد حساس فرهنگی و هنری معرفی شده است. در ادامه دیدگاههای دانشآموزان، معلمان و مدیران فرهنگی در مورد فعالیتهای هنری و مدیریت هنری تحلیل و از دیدگاه محققان آسیبها و مشکلات مدیریت هنری در مدارس تشریح شده است. روش پژوهش: روش تحقیقی که در پژوهش حاضر استفاده شده از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان، مدیران و معلمان منطقه 11 شهر تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه تعداد 80 از دانشآموزان و 44 از معلمان و مدیران برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. همچنین ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته است. نتیجهگیری و یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که وضعیت مدیریت هنری در مدارس منطقه 11 شهر تهران از حد متوسط پایین تر است و این نشانه ضعف مدیریت هنری در مدارس این منطقه به شمار میرود بنابراین وضعیت مدیریت هنری در بین مدارس این منطقه مطلوب نیست. بین دیدگاه دانشآموزان، معلمان و مدیران مدارس منطقه 11 نسبت به فعالیتها و مدیریت هنری از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد، لذا دادهها برای تحلیل عاملی مناسب هستند.
_||_