بررسی شایستگی های فرهنگی برای ارائه خدمات در مراکز نظامی مورد مطالعه مراکز نظامی استان اصفهان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمریم طلائی 1 , سعید شریفی 2 , مرتضی طلائی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانش آموخته رشته مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: دانش فرهنگی و خودکارآمدی فرهنگی, شایستگی فرهنگی, آگاهی فرهنگی, مراکز نظامی,
ملخص المقالة :
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه ارائهدهندگان انواع مختلف خدمات به جانبازان، نیروهای نظامی و خانوادههای ایشان بودند که به دلیل نامعلوم بودن جامعه آماری از طریق محاسبه واریانس (0.082) و استفاده از فرمول جامعه نامعلوم کوکران تعداد 122 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، پس از توزیع بهصورت تصادفی طبقهای 94/0 پرسشنامهها بازگشت داده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 26 گویهای سنجش شایستگی فرهنگی نظامی ندگارد و زیلینگ (2017) بود. این مقیاس بر مبنای مدل خودکارآمدی باندورا توسط میر، هال کلارک، هاموکا و پترسون (2015) تدوین شد و در دو سطح برای سنجش دانش و آگاهی و سنجش اعتماد به مهارت و خودکارآمدی فرهنگی اندازهگیری شد. پایایی ابعاد مقیاس و خرده مقیاسهای آن بالاتر از 7/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی، رگرسیون همزمان در مقیاس آکائیکه استفاده شد. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد شایستگیهای فرهنگی نظامی ارائهدهندگان خدمات به جز ابعاد دانش و نگرش در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط است. بیشترین همبستگی در بین ابعاد شایستگیهای فرهنگی نظامی بین خودکارآمدی و توانایی فرهنگی (679/0) است. همچنین بیشترین ضریب تأثیر در تعیین شایستگیهای فرهنگی نظامی با دانش فرهنگی با (279/0) است. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد هر چه تجربه مواجهه افراد با جانبازان و نظامیان کمتر باشد شایستگیهای فرهنگی نظامی آنها کاهش مییابد. همچنین خدمات معنوی بیشترین تأثیر را در افزایش شایستگیهای فرهنگی نظامی ارائهدهندگان خدمات دارد.
_||_