ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیامیر محسن مدنی 1 , الهام محمد اسمعیلی 2 , مرضیه محمدی 3 , عباسعلی قیومی 4
1 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام ره ،ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ُتهران ُایران
4 - دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ُتهران ُایران
الکلمات المفتاحية: هویت , هویت سازمانی کارکنان , سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هویت سازمانی، اصطلاح ارزشمندی است که محرک پنهان بسیاری از اعمال گروهی و تلاشهای اجتماعی وبازتابی از هویت اجتماعی میباشد پژوهش حاضر به ارایه مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران پرداخته است.
روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از روشهای کیفی و کمیمیباشد. در مرحله اول از روش کیفی داده بنیاد استفاده شده است، جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران میباشند. همچنین از خبرگان علمیو دانشگاهی در زمینه فرهنگ نیز استفاده شد ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. جامعه آماری در مرحله دوم تحقیق، را کارکنان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران تشکيل ميدهند که حدودا 250 نفر میباشند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 160 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت.
یافتهها: نشان داد که عوامل مرتبط با مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در قالب 13 مقوله و در ابعاد 5گانه به صورت عوامل محوری (هویت سازمانی کارکنان)، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند.
نتیجهگیری: نشان داد که از بین ابعاد مدل هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، بعد شرایط علی با میانگین (90/0) بیشترین و بعد پیامدها با میانگین (53/0) کمترین تاثیر را در هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دارند.