بررسی کارکردهای مدیریت دانش در دانشگاهها مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, فرهنگ سازمانی, تولید دانش, یادگیری سازمانی, خلاقیت, رهبری هوشمندانه,
ملخص المقالة :
روند اوجگیری نقش دانش، نوآوری و فنآوریهای نوین در ایجاد مزیتهای راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاستهای راهبردی سازمانها جای بگیرد. مدیریت دانش میتواند با یکپارچهسازی سرمایههای دانش سازمانها در بخشهای مختلف و تاثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتریمداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیم هوشمندانه، بازطراحی فرآیندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقاء سطح فعالیتها و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمانها را به همراه داشته باشد. با توجه به شکلگیری رویکردهای نوین در مدیریت سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، توجه ویژه به مدیریت دانش در جهت نیل به اهداف این دانشگاه، ضروری به نظر میرسد. در این راستا ضمن مرور مبانی نظری پژوهش و طراحی مدل مفهومی، مولفههای پژوهش شناسایی و از طریق پیمایش، بهوسیله مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور مورد آزمون قرار گرفتند.