نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی از دیدگاه اساتید حوزه ارتباطات، مدیریت امور فرهنگی و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الموضوعات : مدیریت فرهنگیحمیده رشادت جو 1 , میلاد عباس رشیدی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: رسانه, فرهنگ, دیپلماسی, دیپلماسی فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: نقش رسانه به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در افکار عمومی و فرهنگ جوامع را، نمیتوان در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی نادیده گرفت؛ لذا این پژوهش با هدف شناسایی جایگاه و نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی میباشد؛ ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با روش صوری و اعتبار محتوا و پایایی آن با روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن 93/0 به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش اساتید حوزهی علوم ارتباطات، مدیریت امور فرهنگی و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات به تعداد 40 نفر بودند که همه آنها از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که رسانه در دیپلماسی فرهنگی و نیز در تبادل فرهنگی، اشاعه فرهنگی و فرهنگ پذیری به عنوان مؤلفههای اصلی دیپلماسی فرهنگی نقش مؤثری داشته است. نتیجهگیری: رسانه توانسته است در تبیین و ترویج ارزشهای فرهنگی در سایر کشورها، در توسعه روابط فرهنگی بینالمللی و در فراهم آوردن بستر و زمینهای برای مطالعه آداب و رسوم و سنن فرهنگها نقشی عمده داشته باشد. رسانه با گسترش و توسعه روابط مردم با مردم در جهان میتواند باعث اتحاد و یکدلی افکار عمومی جوامع شود و نیز بستر و زمینهای برای آگاهسازی نسبت به نقاط مثبت سایر فرهنگها و نقاط منفی فرهنگ خودی فراهم آورد.