بررسی میزان تاثیر پذیری فرهنگی کودکان از برنامههای کانون پرورش فکری کودکان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیزهرا خلجی 1 , سیدرضا صالحی امیری 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: تاثیرپذیری فرهنگی, برنامههای کودک, کودکان وکانون پرورش فکری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در پژوهش حاضر برای هویت فرهنگی 7 شاخص اصلی در نظر گرفته شده است شاخصهای انتخابی شامل، باورهای مذهبی، ارزشها، هنجارها، اسطورهها، نمادها، میراث فرهنگی و موقعیت جغرافیایی ویژه ایران هستند. روش پژوهش: با توجه به موضوع پژوهش روش تحقیق حاضر بر اساس روش تحلیل محتوا و توصیف اطلاعات جمع آوری شده از طریق پرسشنامه میباشد. همچنین نوع پژوهش نیز کاربردی است. یافتهها و نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که درمحتوای فعالیتهای فرهنگی کانون به باورهای مذهبی، ارزشهای فرهنگی اسطورهها، میراث فرهنگی، نمادهای فرهنگی، هنجارهای فرهنگی، جغرافیای ایران، باورهای مذهبی، ارزشهای فرهنگی، اسطورهها، میراث فرهنگی، نمادهای فرهنگی، هنجارهای فرهنگی، جغرافیای ایران پرداخته شده است. همچنین در محتوای قصههای ایرانی و اسلامی به باورهای مذهبی، ارزشهای فرهنگی، اسطورهها، میراث فرهنگی، نمادهای فرهنگی، هنجارهای فرهنگی، جغرافیای ایران پرداخته شده است. با توجه به میزان تفاوت نظر پاسخ دهندگان، اندازه جامعه که مرکب از مدیر، کارشناسان ومربیان فرهنگی و هنری و ادبی هستند بالغ بر226 نفر میشوند که باتوجه به تعداد کم این جامعه حجم نمونه و جامعه یکسان گردیده است و پرسشنامه در بین آنان توزیع گردید که از این تعداد 162 پرسشنامه به محقق عودت داده شد.
آشوری، داریوش، تعریف و مفهوم فرهنگ، نشر آگه، 1379
احمد اشرف، « هویت ایرانی»، ماهنامه گفتگو، شماره 3 فروردین 1373
اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان، 1359
باری آکسفورد، نظام جهانی، اقتصاد، سیاستو فرهنگ، ترجمه حمیرا مشیرزاده، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی وبینالمللی 1378
بروجردی، مهرداد، هویت ایرانی در فراسوی مرزها، متن سخنرانی، فصلنامه مطالعات ملی، پاییز1379
پلووسکی، آن. دنیای قصه گویی. ترجمه محمدابراهیم اقلیدی، تهران – سروش 1364
پلووسکی، آن. قصه گویی در خانه و خانواده، ترجمه مصطفی رحماندوست – انتشارات مدرسه. 1372
جنبههای رمان، ترجمه ابراهیم یونسی
چمبرز، دیویی. قصه گویی و نمایش خلاق. ترجمه ثریا قزل ایاغ- چاپ اول 1366-انتشارات مراکز نشر دانشگاهی
رمرودی، حمیدرضا، فصلنامه فرهنگ و دیپلماسی
روح الامینی، محمود، 1384، زمینه فرهنگ شناسی، انتشارات عطار
ریچارد جنکینز، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یار احمدی، نشر شیرازه، 1381
سرمد و بازرگان، 1376
سیدعلی اصغر کاظمی، «دگرگونی اجتماعی و تحول فرهنگی» دانشنامه شماره 20 و 21 بهار و تابستان 75
سیدعلی اصغرشریعتزاده، مجموعه مقالات اولین گروههایی مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی 1369
شعارینژاد علیاکبر، 1387، ادبیات کودکان، انتشارات اطلاعات
صالحی امیری، سیدرضا، 1386، مفاهیم ونظریههای فرهنگی، ققنوس
صالحی امیری، سیدرضا، 1389، دیپلماسی فرهنگی، ققنوس
صالحی امیری، سیدرضا، 1391، انسجام ملی وتنوع فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک
صالحی امیری، سیدرضا، 1391، مبانی سیاسگذاری وبرنامه ریزی فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک
فرهنگ رجائی، پدیده جهانی شدن، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، نشرآگه، 1380
فرهنگ فارسی معین، ج 2، ذیل عنوان فرهنگ
م لوفلر دلا شو، زبان رمزی قصههای پریوار، ترجمه جلال ستاری
مقالات برگزیده قصههای ایرانی و اسلامی
مهاجری، زهرا، 1384، قصه و قصهگویی، چاپ سوم
نوبخت، محمدباقر، 1392، روش تحقیق پیشرفته، پژوهشکده تحقیقات راهبردی
ورجاوند، پرویز، پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی، شرکت سهامی انتشار، 1378
هومن، حیدرعلی، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، انتشارات پیک فرهنگ، 1370
هویت دینی و انقطاع فرهنگی، تالیف حمید نگارش، انتشارات نمایندگی ولی فقیه در سپاه
Journal of Education- studies,V22n2 p203.June 1996
Journal of Central-Asian-Survey. 1996,15.2, June. p217.231
Leanne B.Hardendoff-Storytelling and the story Hour. Library Trends 12 july 1963