رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمحمدرضا تاجیک 1 , نازنین کاظمینی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: اینترنت, فضای مجازی, تغییرات فرهنگی, تغییرات دینی, تغییرات قومیتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تغییر یا دگرگونی فرهنگی، فرآیندی است که بدان وسیله اجزاء مختلف یک فرهنگ باگذشت زمان تغییر و تعدیل می پذیرد اینترنت به عنوان رسانه موجبات تغییرات فرهنگی را فراهم کند. از اینجهات، اینترنت به افراد میدان می دهد تا عقاید، نظریات و ارزش هایشان را به دیگران عرضه کنند. هدف اصلی اینپژوهش، بررسی رابطه فضای مجازی )اینترنت( با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفیاز نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 20000 نفر از دانشجویانکرجس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد؛ که از این تعداد 100 نفر با استفاده از جدولبه روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. مورگانیافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده کاربران از اینترنت و تغییرات فرهنگی،تغییرات سبک زندگی و تغییرات قومیتی در آنان رابطه معناداری وجود دارد؛ اما بین میزان استفاده کاربران ازاینترنت و تغییرات دینی آنان رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهگیری: از منظر تغییرات فرهنگی و دینی، ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکهای متأثر از گسترش فناوریهایارتباطی، اطلاعاتی و فضای مجازی موجب بسط و گسترش فضای عمومی و اجتماعی جوامع و کشورها شدهبا نیازها، تمایلات، ذائقه ها، نگرش ها و ارزش های جدیدی شده فردیت جدید است؛ که این امر منجر به تقویتاست ولی این امر منجر به این نشده است که باورها و مفروضات هسته فرهنگی جامعه ایرانی که ریشه دینی دارد،دچار گسست و از هم پاشیدگی در نتیجه این تغییرات گردد.