بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تأکید بر آثار رسول ملاقلیپور)
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی
. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه پیام نور کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: بازنمایی, سینمای دفاع مقدس, جنگ, بازسازی, اصلاحات,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر بهصورت اشکال نوینی، توسعه یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده اند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانه ها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما بهویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلیپور با بهره مندی از نظریه بازنمایی و دیدگاههای استوارت هال، چگونگی بازنمایی جنگ در سه دوره جنگ، بازسازی و اصلاحات را مورد مطالعه قرار دهد. روش پژوهش: روش تحقیق به لحاظ استراتژی، توصیفی، به لحاظ مسیر اجرا، تحلیل محتوا، به لحاظ دوره زمانی مورد بررسی، طولی، به لحاظ زمان مورد بررسی، گذشتهنگر، از نظر ماهیت و هدف، بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها، کمی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمام فیلم های سینمایی (15 فیلم) ساخته شده توسط ملاقلیپور می باشد که سه فیلم افق، هیوا و مزرعه پدری بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن است که فیلم افق که دوره جنگ را نمایندگی می کند، شهادتطلبی و حضور در جبهه بهصورت داوطلبانه و بازنمایی دشمن در مقام شر و باطل و نیروی ایرانی بهعنوان خیر و حق از دغدغههای کارگردان بوده است. فیلم هیوا که مربوط به دوره بازسازی می باشد، به مباحث اجتماعی، واقعیات تلخ بعد از جنگ و مروری بر جنگ از زاویه انتقادی و عدم همدلی و خودسری برخی از سربازان را به تصویر می کشد و در نهایت فیلم مزرعه پدری که دوره اصلاحات را نمایندگی می کند اشاره به اعتراضات و ناخرسندیهای اجتماعی از جنگ را نشان می دهد. نتیجهگیری: کارگردان تلاش کرده است متناسب با فضا و شرایط اجتماعی هر دوره به بازنمایی رویدادها و وقایع سه دوره جنگ، بازسازی و اصلاحات، متناسب با زمان ساخت فیلم ها بپردازد که یافتههای برآمده از تحقیق، این امر را بهخوبی نمایان میسازد.