مولفه های فرهنگ سازمانی و نقش آن بر بهبود مدیریت تحول (مطالعه موردی: شرکت کارت اعتباری ایران کیش)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسودابه ابراهیم زاده 1 , محسن قدمی 2
1 - دانش اموخته کارشناسی ارشد امور فرهنگی، دانشگاه آزد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران.
مسئول مکاتبات
2 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, مدیریت تحول, ارزشها و اهداف, مشارکت, دانایی,
ملخص المقالة :
معمولا اجرای برنامههای تحول، با موانع و مقاومتهایی از سوی کارکنان همراه است به همین خاطر کارشناسان بر فرهنگ سازمانی به عنوان عامل موثر بر بهبود مدیریت تحول، تاکید نموده اند. این تحقیق با هدف بررسی مولفههای فرهنگ سازمانی، بر بهبود مدیریت تحول به انجام رسیده است. برای این منظور، هفت فرضیه تبیین گردید که به سنجش ارتباط میان مولفههای فرهنگ سازمانی (مشارکت، یکپارچگی، انعطاف پذیری، ارزشها و هنجارها، ریسک پذیری، جو نوآوری، پشتیبانی) و مدیریت تحول میپرداخت. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که با روش توصیفی-همبستگی به انجام رسیده و ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است که مولفههای فرهنگ بر اساس مدل بیگلیاردی و همکاران (2012) و موفههای مدیریت تحول بر اساس مدل ادکار که توسط هیت (2006) نیز ارائه شده است تبیین گردید. پرسشنامه در میان کارشناسان شرکت اعتباری ایران کیش توزیع و در نهایت، 198 پرسشنامه صحیح و معتبر جمع آوری گردید و بدین وسیله، روابط تعریف شده در مدل به وسیله آزمون رگرسیون چندگانه، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق، دیدگاه جامع تری نسبت به ارتباط فرهنگ و مدیریت تحول ارائه داده است. نتایج نشان میدهد که از میان مولفههای فرهنگ سازمانی؛ مشارکت، یکپارچگی، انعطاف پذیری، پشتیبانی و ارزشها بر مدیریت تحول موثر و دو مولفه ریسک پذیری و جو نوآوری، تاثیر معناداری بر مدیریت تحول نداشتند.