سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی (سرمایه اجتماعی شبکه)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیغلامعباس توسلی 1 , امرالله امانی کلاریجانی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی شبکه, شبکه اجتماعی مجازی, شبکه روابط اجتماعی, حمایت اجتماعی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین هر جامعه محسوب میشود. بر اساس دیدگاه شبکه، روابط و پیوندها به عنوان سرمایه اجتماعی محسوب میشوند و فرد از طریق آنها به منابع و حمایتهای موجود در شبکه دسترسی مییابد. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه سرمایه اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی میباشد. با توجه به اهمیت تعاملات اجتماعی در شبکههای اجتماعی مجازی، در این پژوهش سرمایه اجتماعی در ابعاد ساختی (اندازه و ترکیب شبکه)، تعاملی (فراوانی تماس و صمیمیت) و کارکردی (حمایتها) مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام شده است و علاوه بر بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی، تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی را بر سرمایه اجتماعی شبکه مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه شبکههای اجتماعی مجازی فارسی زبان بوده است. حجم نمونه 386 نفر است که با روش نمونهگیری غیر احتمالی گلوله برفی انتخاب شدهاند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سرمایه اجتماعی در ابعاد مختلف متفاوت بوده و در هر یک از ابعاد ساختی، تعاملی و کارکردی نتایجی حاصل گردید که ممکن است با وضعیت سرمایه اجتماعی در جهان واقعی تفاوتهایی داشته باشد. تأثیر برخی متغیرهای اجتماعی و زمینهای بر سرمایه اجتماعی شبکه در این تحقیق موجب تأیید فرضیات تحقیق گشته و مدل علی تحقیق را با تأثیر و تأثر متقابل تشکیل دادهاند.