بررسی رابطهی هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان سازمان آب و برق خوزستان)
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمریم جلیلیان 1 , بهمن حاجی پور 2 , محمد حسین پور 3
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: هوش عاطفی, رفتار شهروندی سازمانی, خود مدیریتی, آگاهی اجتماعی, مدیریت روابط,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: طی دهههای اخیر، هوش عاطفی به طور فزایندهای مورد توجه مدیران و نظریهپردازان سازمانی قرار گرفته است. به طوری که تحقیقات بسیاری در زمینهی شناخت عوامل مؤثر بر آن و همچنین نتایج حاصل از تأثیرگذاری این مفهوم بر نگرش، رفتار و عملکرد کارمندان در محیط کار و سازمان انجام شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطهی هوش عاطفی و بروز رفتار شهروندی سازمانی در سازمان آب و برق خوزستان اجرا شده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوهی گردآوری و تحلیل داده ها توصیفی- همبستگی بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، 140 نفر از بین کارکنان 4 واحد سازمان مذکور انتخاب شدند و دادهها جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با نرم افزار SPSS 19 تحلیل شد. یافتهها: بین هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. بین هر یک از ابعاد هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0.05›P). نتیجه گیری: ابعاد هوش عاطفی شامل خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی و مدیریت روابط با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت داشتند.