آسیبشناسی فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی (موبایلی) در میان کارشناسان زن شاغل در شهرداری منطقه یک تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیفائزه تقی پور 1 , ساره ولایتی 2
1 - دانشجو
2 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: آسیب فرهنگی, شبکههای اجتماعی, اعتیاد الکترونیکی, شبکههای مجازی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این تحقیق آسیبشناسی فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی (موبایلی) در میان کارشناسان زن شاغل در شهرداری منطقه یک تهران می باشد و سؤال اصلی در این پژوهش این است که آسیبهای فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی (موبایلی) در میان کارشناسان زن شاغل در شهرداری منطقه یک تهران چیست؟ روش پژوهش: روش پژوهش کاربردی-توصیفی و از نوع پیوستگی می باشد. نتیجه گیری و یافتهها: در بررسی آسیبشناسی فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی (موبایلی) در میان کارشناسان زن شاغل در شهرداری منطقه 1 تهران پرداختیم و چنین مشاهده میشود؛ در بعد آداب و رسوم، کاهش روابط خانوادگی در سازمان از جمله آسیبهای فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. در بعد ارزشها، کاهش میل درونی جهت کسب موفقیت سازمان از جمله آسیبهای فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. در بعد هنجارها، اعتیاد الکترونیکی از جمله آسیبهای فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. در بعد باورها، کاهش کار گروهی در سازمان از جمله آسیبهای فرهنگی استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد.
اسلوین، جیمز. (1380). اینترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوری علی رادباوه، تهران، نشر کتابدار.
الهی، شعبان و آذر، عادل. (1378). سیستمهای هوشمند اطلاعاتی مدیریت : رویکرد فازی- عصبی، فصلنامه علمی پژوهشی مدرس، شماره 1، ص ص 156-135.
تولایی، روح اله، صباغی، زهرا و طوطیانوش، حمیدرضا. (1394). آینده پژوهی فرصتها و تهدیدات شبکههای اجتماعی برای جوانان ( با استفاده از تکنیک چرخه آینده(. کنفرانس ملی آینده پژوهی. مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی.
جهانگرد، نصراله. (1380). گزارش روند برگزاری اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی wsis و مشارکت ایران ژنو، تهران : شورای عالی اطلاع رسانی، دبیرخانه.
حسانی، جلال الدین. (۱۳۹۴). تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی جوانان از دیدگاه علوم جنایی، همایش ملی جوان و اصالت فرهنگی، بصورت الکترونیکی، آموزشکده فنی و حرفه ای سما کرمان.
حسینی نسب، داود و اقدم، اصغرعلی. (1375). فرهنگ واژهها و اطلاعات تعلیم و تربیت. تبریز. انتشارات احرار.
رضایی، حسین و سبزیکاران، اسماعیل. (1391). بررسی اثر فرهنگ اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی مورد کاوی دفاتر پلیس + 10 شهر تهران. فصلنامه نظم و امنیت انتظامی. شماره سوم. سال چهارم. 173-205.
شبان، اکرم و نیری، سمیه. (۱۳۹۳). بررسی تاثیر توسعه شبکههای اجتماعی بر فرهنگ اقتصادی – اجتماعی در ایران، اولین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی، تبریز، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر.
شریعتمداری، علی. (1392). اصول و مبانی فلسفه تعلیم و تربیت؛ تهران : انتشارات امیر کبیر.
شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن. (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ هشتم. تهران: انتشارات سخن. ص 26.
شفیع زاده، حمید و خلیلی کندرود، اصغر. (1390). نقش راهبردی آموزش و پرورش در اصلاح الگوی مصرف. پژوهشنامه. شماره 72.
صالحی امیری، رضا. (1388). مفاهیم و نظریههای فرهنگی، تهران، انتشارات ققنوس. 258 صفحه.
صالحی امیری، رضا. (1392). آسیبشناسی فرهنگی در ایران، تهران، انتشارات سمت.
عاملی، سعیدرضا. (1388). شبکههای علمی مجازی، تهرن: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
عدلی پور، صمد. (1391). تحلیل پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
عصاره، علیرضا. حسینی بیدخت، محسن. (1393). واکاوی نقش توسعه موسسات آموزش عالی در قبال فرهنگ و تهاجم فرهنگی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال ششم - شماره 2. 91-100.
عطاران، محمد. (1383). جهانی شدن فناوری اطلاعات (IT) و تعلیم و تربیت، تهران :موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
فخریان، فرزانه. (1390). روش کنترل و هنجار سازی مثبت برای استفاده از فضای مجازی در ایران. همایش ملی صنایع فرهنگی نقش آن در توسعه پایدار. کرمانشاه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
فرهی بوزنجانی، برزو و سنجقی، محمدابراهیم. (1388). ارزیابی وتحلیل روشهای شناخت وسنجش فرهنگ سازمانی راهبرد فرهنگ. شماره پنجم. 53-29.
قلی زاده، آذر. (1390). جامعه شناسی فرهنگی. اصفهان: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 268 صفحه.
کاستلز، مانوئل. (1382). عصر اطلاعات: پایان هزاره اقتصاد. جامعه و فرهنگ. ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز. تهران: طرح نو
کاظمی، عارفه. (1389). یافتن درجه سازگاری میان افراد در شبکههای اجتماعی، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی، اصفهان.
نادری قمی، محمدمهدی. (1388). فرهنگ در نظریه سازمان و مدیریت معرفت شماره 137 - اردیبهشت 1388.
نیازی، رحیم و خرم، کوثر. (1392). بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و اطلاعات حسابداری، دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری.
Bell. D. (1990). Post-Industial Society.
Cheney.D. (1994). The Cultural Turn; New York. Routledge.
Denison. D; Cho, J.J. and Young. J. (2000). Diagnosing Organizational Culture: a model and method. Working paper. International for management development.
Hilberman. J. (2009). Young People are Social Networking in Droves. Retrived in http//iipdigital.usembassy.gov/st.
Tsui, A. S., Zhang, Z. Wang, H. , Xin, K. R. and Wu J. B (2006). Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture, The Leadership Quarterly, 17, 113-117.
Taylor, E. (2012). “Social networking and Globalization”, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol. 4, No. 6, July 2013
Claudia Marino, Alessio Vieno, Massimiliano Pastore, Ian P. Albery, Daniel Frings, Marcantonio M. Spada (2016) “Modeling the contribution of personality, social identity and social norms to problematic Facebook use in adolescents” Addictive Behaviors, Volume 63, December 2016, Pages 51–56
Erin L. Spottswood, Jeffrey T. Hancock (2016) “The positivity bias and prosocial deception on facebook” Computers in Human Behavior, Volume 65, December 2016, Pages 252–259.