فرهنگ سازمانی و اداره امور عمومی: مورد حوزه ستادی وزارت تعاون
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمهدی نوربخش 1 , سمانه توکلی 2 , احسان منصوریان 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, اداره امور عمومی, وزارت تعاون,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: این اولین بار است که پژوهشی با استفاده از مدل دنیسون در حوزه ستادی وزارت تعاون اجرا میشود. و با توجه به اهمیت فرهنگ در سازمان میتواند برای مدیران و خط مشی گذاران آن مفید باشد. در این پیمایش هدف شناسایی وضعیت فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون است. مدیران حوزه عمومی میتوانند از طریق شناخت فرهنگ سازمانی این امکان را پیدا کنند تا ضمن مقایسه بخشهای مختلف سازمان، ادراکات و انتظارات کارکنان و کمیها و کاستیها را شناسایی نمایند و از طریق آن برای رفع نواقص و بهبود امور بکوشند. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی است با استفاده از آمارههای توصیفی برای تشریح مختصات فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز حجم نمونه، 102نفر، و پرسشنامه 62 موردی دنیسون به صورت تصادفی سیستماتیک توزیع گردید. یافتهها: پس از جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده، تصویر فرهنگ سازمانی وزارت تعاون (حوزه ستادی) بر اساس مدل دنیسون ترسیم شد. فرهنگ سازمانی حوزه ستادی وزارت تعاون بر اساس مدل دنیسون در ابعاد یکپارچگی و رسالت دارای بالاترین شاخصها و در بعد درگیر شدن در کار از پایینترین سطح برخوردار است. نتیجه گیری: مدیران عالی و برنامهریزان در این سازمان بهتر است در برنامههایشان این ابعاد فرهنگ سازمانی را بصورت زیر مد نظر قرار دهند: درگیر شدن در کار و انطباق پذیری به عنوان نقطه ضعف و یکپارچگی و رسالت به عنوان نقطهی قوت.