طراحی مدل اکوسیستم ارتقاء کارآفرینی در سینمای ایران
الموضوعات : مدیریت فرهنگیمحسن بیگآقا 1 , علیرضا شیروانی 2 , مجتبی خزائی 3
1 - دانشجو
2 - استاد
3 - استاد
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, اکوسیستم, سینمای ایران, دولت, رهبران عرصه فرهنگی, منابع سرمایهای, انجمنهای غیرانتفاعی, نهادهای آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: تحقیق حاضر در پی طراحی اکوسیستم کارآفرینی و شناخت عناصر اکوسیستم و ویژگیهای آن جهت ارتقاء سینمای ایران است. عناصر این اکوسیستم عبارتند از: دولت، رهبران عرصه فرهنگی، منابع سرمایهای، انجمنهای غیرانتفاعی، نهادهای آموزشی، کارآفرینان داخل کشور و پیوند آنها با کارآفرینان خارج از کشور. هریک از این عناصر بهنحوی مطرح شدهاند که به ویژگیها و ابعاد استفاده نشده نهفته در کارآفرینی جنبش و تحرک بخشند و موجب ارتقاء سطح کارآفرینی در سینمای ایران شوند. هدف کلی تحقیق عبارت است از ارائه رهنمود به مدیریت فرهنگی کشور در عرصه سینما جهت دستیابی به الگوی صحیحی جهت تولید آثار پرمخاطب فرهنگی در ایران از طریق بررسی مولفههای تحقیق. روش پژوهش: روش تحقیق از نوع تحقیقهای ترکیبی، در قالب شیوههای کیفی و کمی، با استفاده از روشهای کتابخانهای، پژوهش؛ مصاحبه و پرسشنامه به منظور گردآوری دادههای موردنیاز برای آزمون مدل تحقیق و پاسخ به سوالات پژوهش است. یافتهها: تمامی سازههای مستقل تحقیق بر سازه وابسته کارآفرینی تاثیر مثبت میگذارند. بیشترین تاثیر بر روی سازه کارآفرینی از نظر وزن تک تک گویهها، توسط سازه منابع سرمایهای و کمترین تاثیر توسط سازه گروههای پیوند دهنده داخل و خارج کشوراعمال میشود. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشاندهنده اشتیاق اهالی سینما برای ورود نیروهای جوان به بدنه سینما، تمایل بدنه سینما به بیرون آمدن از تصدی دولت، ترغیب جوانان و پرورش ایدههای کارآفرینانه در حوزه سینما نیاز به ترسیم نقشه راه منسجم و طراحی چشمانداز بلندمدت سینما است.
آیزنبرگ، د، 1389. راه اندازی انقلاب کارآفرینی. ترجمه عاطفه پاشازاده. گزیده مدیریت. 19. تهران. انتشارات سازمان مدیریت فرا.
بوردول، د.١٣٩١. معناسازی. ترجمه شاپور عظیمی..تهران. انتشارات فارابی.
پاینده، ا. و امیدی، م. 1392. تحلیل ساختاری تائیدی: معادلهیابی معادلات ساختاری. تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
پورمحمد، م. 1374. سینمای ایران در آینه 13، ماهنامه سینمایی فیلم، شماره ، شمارۀ 171، سال سیزدهم. 52. تهران. انتشارات فیلم.
حسین مرادی. ن. ١٣٨٤. الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارافرین. پایان نامه دکتری. رشته مدیریت أموزشی.تهران. دانشگاه أزاد اسلامی.
خاکی، غ. 1379. روش تحقیق در مدیریت. تهران. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
سرابی، ر. 1392. بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و تاثیر آن بر کارافرینی زنان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی. تهران. دانشگاه پیام نور.
شرکا، آ، 1391. بررسی نقش دولت در صنعت سینما، نسبت دولت و فرهنگ. تهران. پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
صالحی امیری، ر. دولت آبادی، ا. 1387. مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی. تهران. پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
صدر، ح. 1381. تاریخ سیاسی سینمای ایران. تهران. نشر نی.
گودرزی. پ. ١٣٨١. بررسی نقش سینما در معرفی پدیدههای نوآورانه به جامعه ایرانی بعد از خرداد ١٣٧٦. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی. تهران. دانشگاه أزاد اسلامی.
وطندوست، ب. 1393. استراتژی خوب/استراتژی بد. تهران. نشر آریانا قلم.
نعیمی.س. ١٣٨٦. بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان دانشجو به سینما.پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات. رشت..دانشگاه گیلان.
Albornoz. Luis A. 2015. Diversity and the film industry. Montreal. UNESCO Institute for Statistics P8.
Cherinikov. K. 2011.Analysis of cultural development movements in Russia. Ph.D Dissertation. Saintpetersburg. Russian Federation. University of cinema and Television.
Eisenberg, D., 2010. How to start an Entrepreneurial Revoloution.. Harward Business Review Boston. Harvard Business Publishing. P.82.
Manove.M.2013.Business effect on culture of society and cultural management. Ph.D Dissertation. Moscow. University of public management of Moscow.
Predal, Rene. 2006. 50 Ans Cinema Francais. Paris. Natan.
Ties, Alexander. 2013. Blickpunkt. Berlin. Filme. Nr.7/13.
Yurniya.M.2007.Entreprenurship and business in context of etich theories. Ph.D Dissertation. Tula..Public university of Tula