مدل تبیینی کاربریهای اینترنت و نقش آن در هویت فرهنگی دانشجویان
الموضوعات : مدیریت فرهنگیسروش فتحی 1 , مهدی مختارپور 2 , علی ربیعی 3 , محمد باقر نوبخت حقیقی 4 , سیروس زنگنه 5
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
5 - مسئول مکاتبات
الکلمات المفتاحية: اینترنت, الگوهای ارتباطی, الگوی تجاری, الگوی کاربری, هویت فرهنگی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه پدیده اینترنت به عنوان قدرتمندترین ابزار شبکه ارتباطات الکترونیکی و فناوریهای اطلاعات، ماهیت، ساختار، تبادل، حفظ، تکثیر، انتشار و دستیابی به اطلاعات یکپارچه را بدون محدودیت زمان و مکان برای تمامی افراد با فرهنگ و ایدههای مختلف در سرتاسر دنیا به سادگی و با سرعت امکان پذیر ساخته است. هدف اصلی این تحقیق، شناخت تأثیر نقش کاربریهای اینترنت در هویت فرهنگی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: در این تحقیق از دو روش اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 250 نفر تعیین شده است. یافتهها:نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل اینترنتی تبیین کننده هویت فرهنگی نشان میدهد که از میان متغیرهایی که در مدل نهایی وارد شدهاند (میزان و مدت استفاده از اینترنت، الگوهای تجاری، ارتباطی و اطلاعاتی) در مجموع تقریباً 52% از واریانس متغیر وابسته (هویت فرهنگی) را تبیین میکند. نتیجه گیری:حضور در محیطهای چت، دوست یابی، وبلاگها و شبکههای اجتماعی و ارائه دیدگاهها، نگرشها و احساسات نوجوانان در این محیط آزادی بیان مطالب از سوی آنان، از دیگر دلایل و عواملی هستند که این الگویهای کاربری را محبوب جوانان مینماید. همچنین الگوهای کاربری اینترنت در ارتقای سطح فرهنگ دانشجویان و افزایش سطح آگاهی از هویت فرهنگی آنان تأثیر دارد بهطوریکه با برداشتن مرزهای جغرافیایی در سطح محلی از طریق فضای مجازی و دسترسی آسان به میراث فرهنگی، نمادهای فرهنگی و خرده فرهنگها، موثر بوده است.