نقش هوش فرهنگی و هوش سازمانی در گرایش به تحول و توسعه سازمانی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد داراب، داراب، ایران
الکلمات المفتاحية: هوشسازمانی, هوشفرهنگی, گرایش به تحولسازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: بررسی تأثیر هوش فرهنگی و هوش سازمانی در گرایش به تحول و توسعه سازمانی روش و ابزار: تحقیق حاضر به روش توصیفی - علی بوده است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت رنگ آریا پارس بوده که به روش تصادفی ساده 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. جمع آوری داده ها مربوط به هوش سازمانی، هوش فرهنگی و گرایش به تحول براساس پرسشنامه مقیمی و رمضان (1392) بوده است. روایی آن توسط اساتید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0.977) مورد تأئید قرار گرفته است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری و به وسیله نرم افزارهای SPSS25 و Lisrel8.80 بوده است. یافته ها: ابعادومولفه های هوش فرهنگی و هوش سازمانی درگرایش به تحول سازمان اثر مثبت دارد. نتایج: نتایج نشان می دهد در بین مولفه های هوش فرهنگی، مهم ترین مولفه هوش فرهنگی شناختی و کم اهمیت ترین هوش فرهنگی رفتاری بوده و در بین مولفه های هوش سازمانی، مهم ترین مولفه، فشار عملکرد و کم اهمیت ترین همراستایی و همخوانی بوده است.
- آریانپور کاشانی، عباس؛ آریانپور کاشانی، منوچهر، (1371)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی - فارسی، تهران: انتشارات امیرک9بیر.
- ابزری، مهدی؛ اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، (1385)، "هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی سازمانی"، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، ص25.
- احمدی، یعقوب؛ قاسمی، وحید، (1391)، "اثر همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم گرایی بر هوش فرهنگی"، راهبرد فرهنگ، شماره بیستم، زمستان، صص154-129.
- اصغری یالقوز آغاجی، رعنا؛ محسنی زنوزی، سید جمال الدین؛ (1393)، "نقش دولت در تحول نظام اداری کشور"، مجله اقتصادی، شماره های 5 و 6 مردا و شهریور، صص54-41.
- پیاژه، ژان، (1357)، روان شناسی هوش، ترجمه حبیب اله ربانی، تهران: انتشارات صفی علی شاه.
- تسلیمی، محمد سعید؛ (1376)، مدیریت تحول سازمانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- درویشی، صیاد؛ میرزاخانی، عبدالرحمن؛ میرزایی کهن، علی؛ (1393)، "بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران وفرماندهان پلیس با سلامت سازمانی"، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال هشتم، شماره28، صص13-38.
- رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید، دلارام، طوبی، (1388)، "بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران (مورد مطالعه:شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران)"، دو فصلنامه مدیریت فردا، سال هشتم، شماره22، پاییزو زمستان، صص 78-67.
- زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهمان نوازان، سهیلا؛ شهریاری، مهری؛ (1395)، "بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی"، فصلنامه ی علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 5، شماره4، بهار، 32-1.
- سیدی، میرحسین؛ لطیفی، میثم، (1395)، "بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد شرکتهای شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، تابستان 95، صص428-409.
- طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن، (1394)، "بررسی نقش هوش هیجانی و هوش فرهنگی در گرایش به تحول سازمانی"، دو فصلنامه ی نوآوری و ارزش آفرینی، سال 3، شماره ی هفتم، بهار و تابستان، صص116-105.
- قلتاش، عباس، (1393)، "رابطه فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی با رضایت شغلی کارکنان"، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 19)، دانشگاه آزاداسلامی واحدمرودشت، صص128-115.
- کاظم زاده، نگار، (1393)، "بررسی ارتباطات درون واحدی و ارتباط ان بر واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت بیمه ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، تهران مرکز.
- محمدپور زرندی، حسین؛ رحیمیان، حمید؛ طباطبایی مزدآبادی، سید محسن؛ (1393)، "تبیین نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت تغییر کارکنان بانک شهر"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره نهم، صص 15-28.
- محمدی، فرشته؛ بختیاری، حامد، (1394)، "الگوی نظری رابطه ی هوش سازمانی و یادگیری سازمانی باکیفیت خدمات"، توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی52، صص 69-84.
- نسبی، نرجس السادات، (1387)، "بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور واحد شیراز.
- نظری پوری، امیرهوشنگ؛ رحیمی اقدم، صمد؛ (1394)، "بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و انعطاف پذیری منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان"، مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص392-373.
- یاری، عباس؛ (1395)، "بررسی تأثیرتحول سازمانی بر نوآوری درخدمات بیمارستان تأمین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
- Albrecht, Karl, (2003), “Organizational Intelligence& Knowledge Management:Thinking Outside the Silos", the Executive Perspec-tive:(www.KarlAlbrecht.com).
- Bordum, A. (2010), “The strategic balance in a changemanagement perspective”, Society and Business Review, Vol. 5 No. 3, pp. 245-258.
- Earley, P. C. & S. Ang. (2003). “Cultural Intelligence: Individual Interactions Across Cul-tures”. Palo Alto: Stanford University Press.
- Pardo-del-val, M. Martinez, C. Dobon, S. (2012), “Participative management and itsinfluence on organizationalchange”, Management Decision. Vol. 50 No. 10, pp. 1843-1860.
- Rafferty, A.E. and Griffin, M.A. (2006), “Perceptions of organizational change: a stress and coping perspective”, Journal of Applied Psychology, Vol. 91 No. 5, pp. 54-62.
- Tang, C. Gao, Y. (2012), “Intra-department communication and employees’ reac-tion to organizational change”, Journal of Chinese Human Resource Management. Vol. 3 No. 2, pp. 100-117.
- Van Dyne, L. & S. Ang. (2006). “Getting More than You Expect: Global Leader Initiative to Span Structural Holes and Reputational Effectiveness”. In W.H. Mobley & E.W. Weldon (Eds.). Advances in Global Leadership (pp. 101–122). New York: JAI Press.
- Young, C.A., Haffejee, B., Corsun, D.L. (2017). “The relationship between ethno-centrism and cultural intelligence”. International Journal of Intercultural Rela-tions. 58. PP.31–41.
- آریانپور کاشانی، عباس؛ آریانپور کاشانی، منوچهر، (1371)، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی - فارسی، تهران: انتشارات امیرک9بیر.
- ابزری، مهدی؛ اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، (1385)، "هوش سازمانی و جلوگیری از کند ذهنی سازمانی"، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، ص25.
- احمدی، یعقوب؛ قاسمی، وحید، (1391)، "اثر همدلی فرهنگی، ابتکار اجتماعی و قوم گرایی بر هوش فرهنگی"، راهبرد فرهنگ، شماره بیستم، زمستان، صص154-129.
- اصغری یالقوز آغاجی، رعنا؛ محسنی زنوزی، سید جمال الدین؛ (1393)، "نقش دولت در تحول نظام اداری کشور"، مجله اقتصادی، شماره های 5 و 6 مردا و شهریور، صص54-41.
- پیاژه، ژان، (1357)، روان شناسی هوش، ترجمه حبیب اله ربانی، تهران: انتشارات صفی علی شاه.
- تسلیمی، محمد سعید؛ (1376)، مدیریت تحول سازمانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- درویشی، صیاد؛ میرزاخانی، عبدالرحمن؛ میرزایی کهن، علی؛ (1393)، "بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران وفرماندهان پلیس با سلامت سازمانی"، فصلنامه نظارت و بازرسی، سال هشتم، شماره28، صص13-38.
- رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید، دلارام، طوبی، (1388)، "بررسی میزان تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه ای مدیران (مورد مطالعه:شعب بانک اقتصاد نوین استان تهران)"، دو فصلنامه مدیریت فردا، سال هشتم، شماره22، پاییزو زمستان، صص 78-67.
- زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهمان نوازان، سهیلا؛ شهریاری، مهری؛ (1395)، "بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی"، فصلنامه ی علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 5، شماره4، بهار، 32-1.
- سیدی، میرحسین؛ لطیفی، میثم، (1395)، "بررسی توأم نقش هوش سازمانی و بالندگی سازمانی در عملکرد شرکتهای شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 2، تابستان 95، صص428-409.
- طباطبایی مزدآبادی، سیدمحسن، (1394)، "بررسی نقش هوش هیجانی و هوش فرهنگی در گرایش به تحول سازمانی"، دو فصلنامه ی نوآوری و ارزش آفرینی، سال 3، شماره ی هفتم، بهار و تابستان، صص116-105.
- قلتاش، عباس، (1393)، "رابطه فرهنگ سازمانی و هوش سازمانی با رضایت شغلی کارکنان"، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره 3(پیاپی 19)، دانشگاه آزاداسلامی واحدمرودشت، صص128-115.
- کاظم زاده، نگار، (1393)، "بررسی ارتباطات درون واحدی و ارتباط ان بر واکنش کارکنان نسبت به تحول سازمانی در شرکت بیمه ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، تهران مرکز.
- محمدپور زرندی، حسین؛ رحیمیان، حمید؛ طباطبایی مزدآبادی، سید محسن؛ (1393)، "تبیین نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت تغییر کارکنان بانک شهر"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره نهم، صص 15-28.
- محمدی، فرشته؛ بختیاری، حامد، (1394)، "الگوی نظری رابطه ی هوش سازمانی و یادگیری سازمانی باکیفیت خدمات"، توسعه ی سازمانی پلیس، شماره ی52، صص 69-84.
- نسبی، نرجس السادات، (1387)، "بررسی رابطه بین هوش سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور واحد شیراز.
- نظری پوری، امیرهوشنگ؛ رحیمی اقدم، صمد؛ (1394)، "بررسی رابطه ی بین هوش سازمانی و انعطاف پذیری منابع انسانی در سازمان های دانش بنیان"، مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 2، تابستان، صص392-373.
- یاری، عباس؛ (1395)، "بررسی تأثیرتحول سازمانی بر نوآوری درخدمات بیمارستان تأمین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
- Albrecht, Karl, (2003), “Organizational Intelligence& Knowledge Management:Thinking Outside the Silos", the Executive Perspec-tive:(www.KarlAlbrecht.com).
- Bordum, A. (2010), “The strategic balance in a changemanagement perspective”, Society and Business Review, Vol. 5 No. 3, pp. 245-258.
- Earley, P. C. & S. Ang. (2003). “Cultural Intelligence: Individual Interactions Across Cul-tures”. Palo Alto: Stanford University Press.
- Pardo-del-val, M. Martinez, C. Dobon, S. (2012), “Participative management and itsinfluence on organizationalchange”, Management Decision. Vol. 50 No. 10, pp. 1843-1860.
- Rafferty, A.E. and Griffin, M.A. (2006), “Perceptions of organizational change: a stress and coping perspective”, Journal of Applied Psychology, Vol. 91 No. 5, pp. 54-62.
- Tang, C. Gao, Y. (2012), “Intra-department communication and employees’ reac-tion to organizational change”, Journal of Chinese Human Resource Management. Vol. 3 No. 2, pp. 100-117.
- Van Dyne, L. & S. Ang. (2006). “Getting More than You Expect: Global Leader Initiative to Span Structural Holes and Reputational Effectiveness”. In W.H. Mobley & E.W. Weldon (Eds.). Advances in Global Leadership (pp. 101–122). New York: JAI Press.
- Young, C.A., Haffejee, B., Corsun, D.L. (2017). “The relationship between ethno-centrism and cultural intelligence”. International Journal of Intercultural Rela-tions. 58. PP.31–41.