بررسی تاثیر تبلیغات بر تمایلات رفتاری گردشگران در شبکههای اجتماعی
الموضوعات :
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
یزدان شیرمحمدی
1
,
فرزانه عابدی
2
1 - استادیار،مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 4697-19395، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) (Email: shahnazkarimi2007@gmail.com)
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. (Email: navabakhsh@srbiau.ac.ir)
تاريخ الإرسال : 20 الأحد , محرم, 1440
تاريخ التأكيد : 03 الأحد , ذو الحجة, 1440
تاريخ الإصدار : 16 الأحد , شعبان, 1440
الکلمات المفتاحية:
مشارکت مخاطب,
تصویر شناختی و احساسی,
تبلیغات دهان به دهان,
تبلیغات در رسانههای اجتماعی,
تمایلات رفتاری,
ملخص المقالة :
بدون شک با تمام تغییراتی که در چشمانداز شبکههای اجتماعی رخ داده است، تبلیغات به عنوان مهمترین پشتیبان مالی برای رسانهها شناخته شده است و رقابت میان شبکههای اجتماعی فیسبوک ، یوتیوب، نت فیکس و آمازون برای جذب گردشگر شدیدا افزایش یافته است. در این پژوهش به بررسی تاثیر تبلیغات در رسانههای اجتماعی، مشارکت مخاطب در این رسانهها و تبلیغات دهان به دهان بر تمایلات رفتاری گردشگران اروپایی به واسطه تصویر شناختی و تصویر احساسی در شبکه اجتماعی فیسبوک پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران اروپایی شهر تهران میباشد. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفایکرونباخ و جهت تعیین ثبات درونی ابزار از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغییرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان میدهد تبلیغات رسانهای گردشگری بر تصویر شناختی مقصد تاثیر مثبت و معناداری دارد، اما تبلیغات رسانهای گردشگری بر تصویر احساسی بیتاثیر است مشارکت مخاطب و تبلیغات دهان به دهان بر تصویر احساسی وتصویر شناختی مقصد تاثیر مثبت و معناداری دارد همچنین تصویر شناختی و تصویر احساسی بر تمایلات رفتاری گردشگران تاثیر مثبت و معناداری دارد که با برنامهریزی در زمینه خلاقیت و نوآوری در تبلیغات، شناخت مخاطب از نظر جنسیت و گروه سنی و انتخاب تبلیغات متناسب با آن و ایجاد وبهای گردشگری در رسانههای اجتماعی تا حد قابل قبولی در جذب گردشگر موثر می باشد.
المصادر:
پورفرج، علیرضا؛ عیسیزاده روشن، یوسف، چراغی، کبری (۱۳۹۰). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۱۳، صص ۴۶-۶۶.
خضرنژاد، پخشان و حیدری چیانه، رحیم (۱۳۹۵) تحلیلی بر عوامل موثر بر شکلگیری تصویر مقصد در گردشگری شهری، مطالعه موردی شهر تبریز. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات گردشگری شهری. شماره ۲۱.
دلاور، علی؛ قادری، اسماعیل، مجدی، نیما (۱۳۹۳). جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال نهم، شماره ۲۸.
دهدشتی، زهره؛ خانی، سجاد، اجلی، امین. (۱۳۹۳). نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقاء ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان. مطالعات مدیریتی گردشگری، سال هشتم، شماره ۲۵، بهار ۹۳.
ساعی، علی، نائیجی، مختار، رضایی، محمد (۱۳۸۹) ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعه موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)، دانشنامه علوم اجتماعی، شماره ۴.
صالحی مورکانی، مهدی. (۱۳۹۴) بررسی پتانسیل شبکه تلویزیونی گردشگری و نقش آن در توسعه گردشگری شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
ضرغام بروجنی، حمیدرضا و ترکمان، نسرین (۱۳۹۲) تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی در استان همدان. فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره ۸، شماره ۳۰، ص ۸۰-۵۷.
طولابی، زینب و نصرالهی وسطی، سیمین (۱۳۹۵)، تاثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، سال دوازدهم، شماره ۳۸، تابستان ۹۶
عیدی، حسین؛ آزادی، رسول، خسروی، جواد (۱۳۹۳) مقایسه دیدگاه اساتید، کارشناسان رسانه و مشارکتکنندگان ورزش همگانی در مورد کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه و ترویج ورزش همگانی. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال دوم شماره پیاپی ۵.
غفاری، غلامرضا و معاون، زهرا (۱۳۹۲)، " بررسی سهم سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شیراز "، فصلنامه جامعه پژوهشی فرهنگی.
فتحی، سروش و مختارپور، مهدی (1393) بررسی نقش و تاثیر رسانههای نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم/ شماره دوم
فرزین، محمدرضا و شیرمحمدی، یزدان (۱۳۹۰) اثراینترنت برکسب مزیت رقابتی (مطالعه تحقیقی پیرامون دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری شهر تهران)، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره۵۰.
فیض، داود و راستی، فرشته (۱۳۹۳). بررسی عوامل تأثیرگذار بنرهای تعاملی بر گردشگران، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال ۳، شماره ۱۰.
قاسمی، وحید. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کلاب، یوتیبا (۱۳۹۰) بازاریابی گردشگری برای شهرها با تاکید برندگذاری و رویدادهای ویژه برای جذب گردشگران، ترجمه علی موحد، سالارکهزادی، پگاه ایزادی، انتشارات آذرخش، تهران.
معظمی گودرزی، محبوبه و دعا گویان، داود (۱۳96) بررسی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان 40-18 ساله منطقه ۲و۵ تهران، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دهم/ شماره اول
موسیپور؛ صاحبه، اسفیدانی، محمدرحیم، رحمتی، محمدحسین و تجلی اردکانی، مریم. (۱۳۹۵). تحلیل تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری بر رفتار آینده آنها، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال پنجم، شماره ۷، تابستان ۹۵.
مؤمنی، منصور و قیومی فعال، علی(1387). تحلیل دادههای آماری با استفاده از SPSS . چاپ دوم. انتشارات کتاب نو
میرزایی؛ روزبه، نصیری، حکیمه، میرا، ابوالقاسم. (۱۳۹۴). از انگیزههای گردشگران اروپایی تا انتخاب مقصد سفر، فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره ۲۶، زمستان ۹۴.
نوری، سید هدایتالله؛ سوری؛ فرشاد؛ کاظمی؛ زینب؛ غلامی؛ علیرضا (۱۳۹۱). بررسی تبلیغات شفاهی و تحلیل تأثیر آن برجذب گردشگران روستایی مطالعه روستاهای هدف گردشگری شهرستان پاوه. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره ۲۴، ص ۱۰۲-۸۳..
Alcaniz, E. B., García, I. S., & Blas, S. S. (2009). The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: A confirmatory analysis. Tourism Management, 30(5), 715-723.
Avraham, E. (2015). Destination image repair during crisis: Attracting tourism during the Arab Spring uprisings. Tourism Management, 47, 224-232.
Altman, I. and Taylor, D. 1973. Social Penetration: The Development ofInterpersonal Relationships. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Altman, I., Vinsel, A. and Brown, B. 1981. Dialectic conceptions in socialpsychology: An application to social penetration and privacy regulation.Advances in Experimental Social Psychology, 14(1), 107-160.
Asatryan, V. and Oh, H. 2008. Psychological ownership theory: An exploratoryapplication in the restaurant industry. Journal of Hospitality and Tourism Research, 32(3), 363
Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897.
Beeton, S. (2010). The advance of film tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 1-6.
Baloglu, S. (2000). A path analytic model of visitation intention involving information sources, socio-psychological motivations, and destination image. Journal of Travel & Tourism Marketing, 8(3), 81-90.
Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657–681.
Baloglu, S., & Brinberg, D. (1997). Affective images of tourism destinations. Journal of travel research, 35(4), 11-15.
Chua, B.-L., Lee, S., Kim, H.-C., & Han, H. (2017). Investigation of cruise vacationers’ behavioral intention formation in the fast-growing cruise industry: The moderating impact of gender and age. Journal of Vacation Marketing, 1356766717750419.
Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism Management, 28(4), 1115-1122.
Cantallops, A.S., Salvi, F., 2014. New consumer behavior: a review of research on eWOM and hotels. Int. J. Hosp. Manag. 36, 41-51.
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32(2), 215-229.
Dann, G.M.S. (1996). Tourists' images of a destination-an alternative analysis.Journal of Travel & Tourism Marketing, 5(1-2), 41–55.
Emerson, R. 1976. Social exchange theory. Annual Review of Sociology, 335-362.
Dillard JP, Solomon DH, Samp JA (1996) Framing social reality: the relevance of relational judgments. Commun Res 23:703–723. Doi: 10.1177/009365096023006004
Fernandes, J., & Shumow, M. (2016). Framing politics in transnational communities: Spanish-language immigrant media and election coverage in South Florida. Journalism, 17(8), 961-978.
Fu, H., Ye, B. H., & Xiang, J. (2016). Reality TV, audience travel intentions, and destination image. Tourism Management, 55, 37-48.
Fang, X., Singh, S., Ahluwalia, R., 2007. An examination of different explanations for the mere exposure effect. J. Consum. Res. 34 (1), 97–103
Fishbein, M. (1967). Attitude and the prediction of behavior. In M. Fishbein (Ed.),Readings in attitude theory and measurement (pp. 477–492). NY USA: John Wileyand Sons
Fishbein, M., CHAN, D. K. S., O'REILLY, K., Schnell, D., Wood, R., Beeker, C., & Cohn, D. (1992). Attitudinal and normative factors as determinants of gay men's intentions to perform AIDS‐related sexual behaviors: A multisite analysis. Journal of Applied Social Psychology, 22(13), 999-1011
Facebook.(2011).press room.stastistics
Greenwald, A. G., & Leavitt, C. (1984). Audience involvement in advertising: Four levels. Journal of Consumer research, 11(1), 581-592. Faria, W.L. and Elliot, S. (2012). Understanding the Role of Social Media inDestination Marketing, Tourismos, 7(1): 193-211
Han, D.-I., tom Dieck, M. C., & Jung, T. (2018). User experience model for augmented reality applications in urban heritage tourism. Journal of Heritage Tourism, 13(1), 46-61.
Homans, G. 1958. Social behavior as exchange. American Journal of Sociology,63(6), 597-606.
Han, H. (2013). Effects of in-flight ambience and space/function on air travelers' decision
to select a low-cost airline. Tourism Management, 37, 125–135.
He, J., Liu, H., & Xiong, H. (2016). SocoTraveler: Travel-package recommendations leveraging social influence of different relationship types. Information & Management, 53(8), 934-950.
Hutchinson,Jonathon. (2017). Audience Participation in Media Organisations. The registered company is Springer International Publishing AG.
Hutchinson, J., Lai, F. J., & Wang, Y. C. (2009). Understanding the relationships of
quality, value, equity, satisfaction, and behavioral intentions among golf travelers
Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012a). The effect of word of mouth on inbound tourists’ decision for traveling to Islamic destinations (the case of Isfahan as a tourist destination in Iran). Journal of Islamic Marketing, 3(1), 12–21. [Persian]
Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012b). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the theory of planned behavior (TBP). Internet Research, 22(5), 591–612. [Persian]
Kim, H.-b., & Lee, S. (2015). Impacts of city personality and image on revisit intention. International Journal of Tourism Cities,1(1),50-69.
Kim, S.-E., Lee, K. Y., Shin, S. I., & Yang, S.-B. (2017). Effects of tourism information quality in social media on destination image formation: The case of Sina Weibo. Information & Management, 54(6), 687-702.
Klenosky, D.B. (2002). The “pull” of tourism destinations: A means-end investigation. Journal of Travel Research, 40(4), 396–403.
Kim, Y.K., Lee, H.R., 2011. Customer satisfaction using low cost carriers. Tour. Manag. 32 (2), 235-243.
Kim, T.T., Kim, W.G., Kim, H.B., 2009. The effects of perceived justice on recovery satisfaction, trust, word-of-mouth, and revisit intention in upscale hotels. Tour.Manag. 30 (1), 51-62.
Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 187-193.
Kotler, P., Bowen, J. and Makens, J. (2003). Marketing for Hospitality and Tourism (3rd Edition), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Katz, E. and Foukles, D. (1962), “On the use of the mass media as escape: Clarification of a concept,” in: The Public Opinion Quarterly, Vol. 26, 3, 377-388
Kim, H., & Richardson, S.L. (2003). Motion picture impacts on destination images. Annals of Tourism Research, 30(1), 216–237.
Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media, Business Horizon, 53(1): 59-68.
Kasavana, M.L., Nusair, K. and Teodosic, K. (2010). Online social networking:Redefining the human web, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 1(1):68-82.
Kim, S. S., & Morrison, A. M. (2005). Change of images of South Korea among foreign tourists after the 2002 FIFA world cup. Tourism Management, 26, 233–247.
Kazienko, P., Musial, K. and Kajdanowicz, T. 2011. Multidimensional SocialNetwork and Its Application to the Social Recommender System. IEEETransactions on Systems, Man and Cybernetics-Part A: Systems and Humans,41(4), July, 746-759. doi: 10.1109/TSMCA.2011.2132707.
Lu, W., & Stepchenkova, S. (2015). User-generated content as a research mode in tourism and hospitality applications: Topics, methods, and software. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(2), 119-154.
Li, J. J., Ali, F., & Kim, W. G. (2015). Reexamination of the role of destination image in tourism: an updated literature review. E-review of Tourism Research.
Li, C. 2010. Open Leadership: How Social Technology Can Transform the WayYou Lead. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Li, X. and Wang, Y.C. (2011). China in the eyes of western travelers as represented in travel blogs, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(7): 689-719.
Litvin, S.W., Goldsmith, R.E., Pan, B., 2008. Electronic word-of-mouth in hospitalityand tourism management. Tour. Manag. 29 (3), 458e468.
Lee, S., Scott, D., & Kim, H. (2008). Celebrity fan involvement and destination perceptions.Annals of Tourism Research, 35(3), 809-832.
Levinson, p. (2009).New new media. Boston: Allyn & Bacon.
Lambert, E. G., Minor, K. I., Wells, J. B., & Hogan, N. L. (2016). Social support's relationship to correctional staff job stress, job involvement, job satisfaction, and organizational commitment. The Social Science Journal, 53(1), 22-32.
Lee, J.A., Soutar,G.N. and Ng, S.I. (2007). Tourists’ intention to visit a country: The impact of cultural distance, Tourism Management, 28: 1497–1506. 32.
Loh, A. (2011). A Study on Influence of Trust, Social identity, Perceived Risk and EWOM on Consumer Decision making Process in the context of SocialNetwork Sites. Unpublished master's thesis in business administration. School of Management, Blekinge Tekniska Hogskola University, Sweden
Lerrthaitrakul, W., Panjakajornsak, V., 2014. The impact of electronic word-ofmouth factors on consumers' buying decision-making processes in the low cost carriers: a conceptual framework. Int. J. Trade Econ. Finance 5 (2), 142e146.
Lin, C.-H., Morais, D. B., Kerstetter, D. L., & Hou, J.-S. (2007). Examining the role of cognitive and affective image in predicting choice across natural, developed, and theme-park destinations. Journal of Travel Research, 46(2), 183-194.
Lai, K., & Li, X. (2016). Tourism destination image: Conceptual problems and definitional solutions. Journal of Travel Research, 55(8), 1065-1080
Marasco, A., Buonincontri, P., van Niekerk, M., Orlowski, M., & Okumus, F. (2018). Exploring the role of next-generation virtual technologies in destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management.
Mattila, A. 2001. Emotional bonding and restaurant loyalty. The Cornell Hotel andRestaurant Administration Quarterly, 42(6), 73-79.
McLuhan, M. 1995. Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge,MA: The MIT Press.
Moura, F. T., & Nobis, C. (2017). Virtual reality and the decision making process of German senior travelers: A cross-media comparison. CAUTHE 2017: Time For Big Ideas? Re-thinking The Field For Tomorrow, 619.
Mariani, M. M., Felice, M. D., & Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketingtool: Evidence from Italian regional destination management organizations.Tourism Management, 54, 321e343
Morgan, N., & Pritchard, A. (2002). Contextualizing destination branding. Destination branding: Creating the unique destination proposition, 11-41.
Munar, A.M. (2012). Social media strategies and destination management, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 12(2): 101-120.
Morgan, N. J., Pritchard, A., & Piggott, R. (2003). Destination branding and the role of the stakeholders: The case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 285–299.
McLaren, Rachel M., and Denise Haunani Solomon. 2014. Relational framing theory. In Engaging Theories in Interpersonal Communication: Multiple Perspectives, ed. D. O. Braitwaite and P.Schrodt, 115–127.
Patino, A., Kaltcheva, V. D., & Smith, M. F. (2011). The appeal of reality television for teen and pre-teen audiences: The power of “connectedness” and psycho-demographics. Journal of Advertising Research, 51(1), 288-297.
Petriana, Bernadeth(2017). The perceived destination image ofIndonesia: an assessment on travel blogs written by the industry’s top markets,A thesis submitted to the Victoria University of Wellington in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Tourism Management
Pan, B., MacLaurin, T., & Crotts, J. (2007). Travel blogs and the implications for destination marketing. Journal of Travel Research, 46(1), 35–45
Rittichainuwat, B., & Rattanaphinanchai, S. (2015). Applying a mixed method of quantitative and qualitative design in explaining the travel motivation of film tourists in visiting a film-shooting destination. Tourism Management, 46, 136-147.
Ruiz-Mafe, C., Martí-Parre~no, J., & Sanz-Blas, S. (2014). Key drivers of consumer loyalty to facebook fan pages. Online Information Review, 38(38), 362e380.
Russell, J.A., & Pratt, G. (1980). A Description of Affective Quality Attributed toEnvironment. Journal of Personality and Social Psychology, 38(2), 311–322
Roseman, I. J., & Smith, C. A. (2001). Appraisal theory: overview, assumptions, varieties,controversies. In K. R. Scherer, A. Schorr, & T. Johnstone (Eds.), Appraisalprocesses in Emotion: Theory, methods, research (pp. 3-19). New York: Oxford University Press
Russell, J. A., & J. Snodgrass (1987). Emotion and Environment. In D. Stockols and I. Altman (Eds). Handbook of Environmental Psychology (pp. 245–280). New York: John Wiley and Sons
Stylidis, D., Shani, A., & Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination image model across residents and tourists. Tourism Management, 58, 184-195.
Stylidis, D., Sit, J., & Biran, A. (2016). An exploratory study of residents’ perception of place image: The case of Kavala. Journal of Travel Research, 55(5), 659-674.
Sirgy, M. J., & Su, C. (2000). Destination image, self-congruity, and travel behavior: Toward an integrative model. Journal of Travel Research, 38(4), 340-352.
Sood, S. (2002). Audience involvement and entertainment—education. Communication Theory, 12(2), 153-172.
Stokes, D., & Lomax, W. (2002). Taking control of word-of-mouth marketing: The case of an entrepreneurial hotelier. Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(4), 349–357
Schwartz, S.H. (1968). Words, deeds, and the perception of consequences andresponsibility in action situations. Journal of Personality and Social Psychology,10, 232–242
Stankov, U., Lazić, L. and Dragićević, V. (2010). The extent of use of basic Facebook user-generated contentby the national tourism organizations in Europe, European Journal of Tourism Research, 3(2): 105-113.
Stylos, N., & Andronikidis, A. (2013). Exploring the Cognitive Image of a TourismDestination, TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 8(3), 77–97.
Schwartz, S. H. (1977). Normative influences on altruism1 Advances in experimental social psychology (Vol. 10, pp. 221-279): Elsevier.
Sansone, M.; Moretta, A. and Bruni, R. (2012), “How do companies achieve their marketing goals with social networks?,” in: Chinese Business Review, Vol. 11, 11, 970-980.
Sigala, Marianna. , Christou, Evangelos &, Gretzel, Ulrike. (2012). Social Media in Travel, Tourism and Hospitality
Theory, Practice and Cases. Published by Ashgate Publishing Limited.
Tal-Or, N., & Cohen, J. (2010). Understanding audience involvement: conceptualizing And manipulating identification and transportation. Poetics, 38(4), 402-418.
Tasci, A. D. A., & Gartner, W. C. (2007). Destination image and its functional relationships. Journal of Travel Research, 45, 413 425.
Tuan, Y. 1974. Topohilia: A study of environmental perception attitudes, and values. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Tessitore, T., Pandelaere, M., & Van Kerckhove, A. (2014). The amazing race to India: Prominence in reality television affects destination image and travel intentions.Tourism Management, 42, 3-12. web-strategist.com/blog/category/socialgraphics/ [accessed: 1 November 2010].
Wu, M. H. (2013). Relationships among source credibility of electronic word of mouth, perceived risk, and consumer behavior on consumer generated media. (Unpublished master dissertation). University of Massachusetts Amherst
Wasserman, S. and Faust, K. 1994. Social Network Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40, 213-223
_||_
پورفرج، علیرضا؛ عیسیزاده روشن، یوسف، چراغی، کبری (۱۳۹۰). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره ۱۳، صص ۴۶-۶۶.
خضرنژاد، پخشان و حیدری چیانه، رحیم (۱۳۹۵) تحلیلی بر عوامل موثر بر شکلگیری تصویر مقصد در گردشگری شهری، مطالعه موردی شهر تبریز. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات گردشگری شهری. شماره ۲۱.
دلاور، علی؛ قادری، اسماعیل، مجدی، نیما (۱۳۹۳). جایگاه رسانههای اجتماعی در توسعه بازاریابی گردشگری الکترونیک ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال نهم، شماره ۲۸.
دهدشتی، زهره؛ خانی، سجاد، اجلی، امین. (۱۳۹۳). نقش تبلیغات و تبلیغات شفاهی در ارتقاء ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر اصفهان. مطالعات مدیریتی گردشگری، سال هشتم، شماره ۲۵، بهار ۹۳.
ساعی، علی، نائیجی، مختار، رضایی، محمد (۱۳۸۹) ارتباط بین تبلیغات و جذب گردشگر فرهنگی در ایران (مطالعه موردی گردشگران خارجی فرهنگی اصفهان)، دانشنامه علوم اجتماعی، شماره ۴.
صالحی مورکانی، مهدی. (۱۳۹۴) بررسی پتانسیل شبکه تلویزیونی گردشگری و نقش آن در توسعه گردشگری شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
ضرغام بروجنی، حمیدرضا و ترکمان، نسرین (۱۳۹۲) تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی در استان همدان. فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره ۸، شماره ۳۰، ص ۸۰-۵۷.
طولابی، زینب و نصرالهی وسطی، سیمین (۱۳۹۵)، تاثیر منابع اطلاعاتی بر تصویر ذهنی از مقصد گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری، سال دوازدهم، شماره ۳۸، تابستان ۹۶
عیدی، حسین؛ آزادی، رسول، خسروی، جواد (۱۳۹۳) مقایسه دیدگاه اساتید، کارشناسان رسانه و مشارکتکنندگان ورزش همگانی در مورد کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه و ترویج ورزش همگانی. مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال دوم شماره پیاپی ۵.
غفاری، غلامرضا و معاون، زهرا (۱۳۹۲)، " بررسی سهم سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید شیراز "، فصلنامه جامعه پژوهشی فرهنگی.
فتحی، سروش و مختارپور، مهدی (1393) بررسی نقش و تاثیر رسانههای نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم/ شماره دوم
فرزین، محمدرضا و شیرمحمدی، یزدان (۱۳۹۰) اثراینترنت برکسب مزیت رقابتی (مطالعه تحقیقی پیرامون دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری شهر تهران)، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره۵۰.
فیض، داود و راستی، فرشته (۱۳۹۳). بررسی عوامل تأثیرگذار بنرهای تعاملی بر گردشگران، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال ۳، شماره ۱۰.
قاسمی، وحید. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کلاب، یوتیبا (۱۳۹۰) بازاریابی گردشگری برای شهرها با تاکید برندگذاری و رویدادهای ویژه برای جذب گردشگران، ترجمه علی موحد، سالارکهزادی، پگاه ایزادی، انتشارات آذرخش، تهران.
معظمی گودرزی، محبوبه و دعا گویان، داود (۱۳96) بررسی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی زنان 40-18 ساله منطقه ۲و۵ تهران، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دهم/ شماره اول
موسیپور؛ صاحبه، اسفیدانی، محمدرحیم، رحمتی، محمدحسین و تجلی اردکانی، مریم. (۱۳۹۵). تحلیل تصویر ذهنی گردشگران از مقصد گردشگری بر رفتار آینده آنها، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال پنجم، شماره ۷، تابستان ۹۵.
مؤمنی، منصور و قیومی فعال، علی(1387). تحلیل دادههای آماری با استفاده از SPSS . چاپ دوم. انتشارات کتاب نو
میرزایی؛ روزبه، نصیری، حکیمه، میرا، ابوالقاسم. (۱۳۹۴). از انگیزههای گردشگران اروپایی تا انتخاب مقصد سفر، فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره ۲۶، زمستان ۹۴.
نوری، سید هدایتالله؛ سوری؛ فرشاد؛ کاظمی؛ زینب؛ غلامی؛ علیرضا (۱۳۹۱). بررسی تبلیغات شفاهی و تحلیل تأثیر آن برجذب گردشگران روستایی مطالعه روستاهای هدف گردشگری شهرستان پاوه. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره ۲۴، ص ۱۰۲-۸۳..
Alcaniz, E. B., García, I. S., & Blas, S. S. (2009). The functional-psychological continuum in the cognitive image of a destination: A confirmatory analysis. Tourism Management, 30(5), 715-723.
Avraham, E. (2015). Destination image repair during crisis: Attracting tourism during the Arab Spring uprisings. Tourism Management, 47, 224-232.
Altman, I. and Taylor, D. 1973. Social Penetration: The Development ofInterpersonal Relationships. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Altman, I., Vinsel, A. and Brown, B. 1981. Dialectic conceptions in socialpsychology: An application to social penetration and privacy regulation.Advances in Experimental Social Psychology, 14(1), 107-160.
Asatryan, V. and Oh, H. 2008. Psychological ownership theory: An exploratoryapplication in the restaurant industry. Journal of Hospitality and Tourism Research, 32(3), 363
Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897.
Beeton, S. (2010). The advance of film tourism. Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1), 1-6.
Baloglu, S. (2000). A path analytic model of visitation intention involving information sources, socio-psychological motivations, and destination image. Journal of Travel & Tourism Marketing, 8(3), 81-90.
Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of Tourism Research, 31(3), 657–681.
Baloglu, S., & Brinberg, D. (1997). Affective images of tourism destinations. Journal of travel research, 35(4), 11-15.
Chua, B.-L., Lee, S., Kim, H.-C., & Han, H. (2017). Investigation of cruise vacationers’ behavioral intention formation in the fast-growing cruise industry: The moderating impact of gender and age. Journal of Vacation Marketing, 1356766717750419.
Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions? Tourism Management, 28(4), 1115-1122.
Cantallops, A.S., Salvi, F., 2014. New consumer behavior: a review of research on eWOM and hotels. Int. J. Hosp. Manag. 36, 41-51.
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics, 32(2), 215-229.
Dann, G.M.S. (1996). Tourists' images of a destination-an alternative analysis.Journal of Travel & Tourism Marketing, 5(1-2), 41–55.
Emerson, R. 1976. Social exchange theory. Annual Review of Sociology, 335-362.
Dillard JP, Solomon DH, Samp JA (1996) Framing social reality: the relevance of relational judgments. Commun Res 23:703–723. Doi: 10.1177/009365096023006004
Fernandes, J., & Shumow, M. (2016). Framing politics in transnational communities: Spanish-language immigrant media and election coverage in South Florida. Journalism, 17(8), 961-978.
Fu, H., Ye, B. H., & Xiang, J. (2016). Reality TV, audience travel intentions, and destination image. Tourism Management, 55, 37-48.
Fang, X., Singh, S., Ahluwalia, R., 2007. An examination of different explanations for the mere exposure effect. J. Consum. Res. 34 (1), 97–103
Fishbein, M. (1967). Attitude and the prediction of behavior. In M. Fishbein (Ed.),Readings in attitude theory and measurement (pp. 477–492). NY USA: John Wileyand Sons
Fishbein, M., CHAN, D. K. S., O'REILLY, K., Schnell, D., Wood, R., Beeker, C., & Cohn, D. (1992). Attitudinal and normative factors as determinants of gay men's intentions to perform AIDS‐related sexual behaviors: A multisite analysis. Journal of Applied Social Psychology, 22(13), 999-1011
Facebook.(2011).press room.stastistics
Greenwald, A. G., & Leavitt, C. (1984). Audience involvement in advertising: Four levels. Journal of Consumer research, 11(1), 581-592. Faria, W.L. and Elliot, S. (2012). Understanding the Role of Social Media inDestination Marketing, Tourismos, 7(1): 193-211
Han, D.-I., tom Dieck, M. C., & Jung, T. (2018). User experience model for augmented reality applications in urban heritage tourism. Journal of Heritage Tourism, 13(1), 46-61.
Homans, G. 1958. Social behavior as exchange. American Journal of Sociology,63(6), 597-606.
Han, H. (2013). Effects of in-flight ambience and space/function on air travelers' decision
to select a low-cost airline. Tourism Management, 37, 125–135.
He, J., Liu, H., & Xiong, H. (2016). SocoTraveler: Travel-package recommendations leveraging social influence of different relationship types. Information & Management, 53(8), 934-950.
Hutchinson,Jonathon. (2017). Audience Participation in Media Organisations. The registered company is Springer International Publishing AG.
Hutchinson, J., Lai, F. J., & Wang, Y. C. (2009). Understanding the relationships of
quality, value, equity, satisfaction, and behavioral intentions among golf travelers
Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012a). The effect of word of mouth on inbound tourists’ decision for traveling to Islamic destinations (the case of Isfahan as a tourist destination in Iran). Journal of Islamic Marketing, 3(1), 12–21. [Persian]
Jalilvand, M. R., & Samiei, N. (2012b). The impact of electronic word of mouth on a tourism destination choice: Testing the theory of planned behavior (TBP). Internet Research, 22(5), 591–612. [Persian]
Kim, H.-b., & Lee, S. (2015). Impacts of city personality and image on revisit intention. International Journal of Tourism Cities,1(1),50-69.
Kim, S.-E., Lee, K. Y., Shin, S. I., & Yang, S.-B. (2017). Effects of tourism information quality in social media on destination image formation: The case of Sina Weibo. Information & Management, 54(6), 687-702.
Klenosky, D.B. (2002). The “pull” of tourism destinations: A means-end investigation. Journal of Travel Research, 40(4), 396–403.
Kim, Y.K., Lee, H.R., 2011. Customer satisfaction using low cost carriers. Tour. Manag. 32 (2), 235-243.
Kim, T.T., Kim, W.G., Kim, H.B., 2009. The effects of perceived justice on recovery satisfaction, trust, word-of-mouth, and revisit intention in upscale hotels. Tour.Manag. 30 (1), 51-62.
Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 187-193.
Kotler, P., Bowen, J. and Makens, J. (2003). Marketing for Hospitality and Tourism (3rd Edition), Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Katz, E. and Foukles, D. (1962), “On the use of the mass media as escape: Clarification of a concept,” in: The Public Opinion Quarterly, Vol. 26, 3, 377-388
Kim, H., & Richardson, S.L. (2003). Motion picture impacts on destination images. Annals of Tourism Research, 30(1), 216–237.
Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! the challenges and opportunities of social media, Business Horizon, 53(1): 59-68.
Kasavana, M.L., Nusair, K. and Teodosic, K. (2010). Online social networking:Redefining the human web, Journal of Hospitality and Tourism Technology, 1(1):68-82.
Kim, S. S., & Morrison, A. M. (2005). Change of images of South Korea among foreign tourists after the 2002 FIFA world cup. Tourism Management, 26, 233–247.
Kazienko, P., Musial, K. and Kajdanowicz, T. 2011. Multidimensional SocialNetwork and Its Application to the Social Recommender System. IEEETransactions on Systems, Man and Cybernetics-Part A: Systems and Humans,41(4), July, 746-759. doi: 10.1109/TSMCA.2011.2132707.
Lu, W., & Stepchenkova, S. (2015). User-generated content as a research mode in tourism and hospitality applications: Topics, methods, and software. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(2), 119-154.
Li, J. J., Ali, F., & Kim, W. G. (2015). Reexamination of the role of destination image in tourism: an updated literature review. E-review of Tourism Research.
Li, C. 2010. Open Leadership: How Social Technology Can Transform the WayYou Lead. San Francisco, CA: Jossey-Bass
Li, X. and Wang, Y.C. (2011). China in the eyes of western travelers as represented in travel blogs, Journal of Travel & Tourism Marketing, 28(7): 689-719.
Litvin, S.W., Goldsmith, R.E., Pan, B., 2008. Electronic word-of-mouth in hospitalityand tourism management. Tour. Manag. 29 (3), 458e468.
Lee, S., Scott, D., & Kim, H. (2008). Celebrity fan involvement and destination perceptions.Annals of Tourism Research, 35(3), 809-832.
Levinson, p. (2009).New new media. Boston: Allyn & Bacon.
Lambert, E. G., Minor, K. I., Wells, J. B., & Hogan, N. L. (2016). Social support's relationship to correctional staff job stress, job involvement, job satisfaction, and organizational commitment. The Social Science Journal, 53(1), 22-32.
Lee, J.A., Soutar,G.N. and Ng, S.I. (2007). Tourists’ intention to visit a country: The impact of cultural distance, Tourism Management, 28: 1497–1506. 32.
Loh, A. (2011). A Study on Influence of Trust, Social identity, Perceived Risk and EWOM on Consumer Decision making Process in the context of SocialNetwork Sites. Unpublished master's thesis in business administration. School of Management, Blekinge Tekniska Hogskola University, Sweden
Lerrthaitrakul, W., Panjakajornsak, V., 2014. The impact of electronic word-ofmouth factors on consumers' buying decision-making processes in the low cost carriers: a conceptual framework. Int. J. Trade Econ. Finance 5 (2), 142e146.
Lin, C.-H., Morais, D. B., Kerstetter, D. L., & Hou, J.-S. (2007). Examining the role of cognitive and affective image in predicting choice across natural, developed, and theme-park destinations. Journal of Travel Research, 46(2), 183-194.
Lai, K., & Li, X. (2016). Tourism destination image: Conceptual problems and definitional solutions. Journal of Travel Research, 55(8), 1065-1080
Marasco, A., Buonincontri, P., van Niekerk, M., Orlowski, M., & Okumus, F. (2018). Exploring the role of next-generation virtual technologies in destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management.
Mattila, A. 2001. Emotional bonding and restaurant loyalty. The Cornell Hotel andRestaurant Administration Quarterly, 42(6), 73-79.
McLuhan, M. 1995. Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge,MA: The MIT Press.
Moura, F. T., & Nobis, C. (2017). Virtual reality and the decision making process of German senior travelers: A cross-media comparison. CAUTHE 2017: Time For Big Ideas? Re-thinking The Field For Tomorrow, 619.
Mariani, M. M., Felice, M. D., & Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketingtool: Evidence from Italian regional destination management organizations.Tourism Management, 54, 321e343
Morgan, N., & Pritchard, A. (2002). Contextualizing destination branding. Destination branding: Creating the unique destination proposition, 11-41.
Munar, A.M. (2012). Social media strategies and destination management, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 12(2): 101-120.
Morgan, N. J., Pritchard, A., & Piggott, R. (2003). Destination branding and the role of the stakeholders: The case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 285–299.
McLaren, Rachel M., and Denise Haunani Solomon. 2014. Relational framing theory. In Engaging Theories in Interpersonal Communication: Multiple Perspectives, ed. D. O. Braitwaite and P.Schrodt, 115–127.
Patino, A., Kaltcheva, V. D., & Smith, M. F. (2011). The appeal of reality television for teen and pre-teen audiences: The power of “connectedness” and psycho-demographics. Journal of Advertising Research, 51(1), 288-297.
Petriana, Bernadeth(2017). The perceived destination image ofIndonesia: an assessment on travel blogs written by the industry’s top markets,A thesis submitted to the Victoria University of Wellington in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Tourism Management
Pan, B., MacLaurin, T., & Crotts, J. (2007). Travel blogs and the implications for destination marketing. Journal of Travel Research, 46(1), 35–45
Rittichainuwat, B., & Rattanaphinanchai, S. (2015). Applying a mixed method of quantitative and qualitative design in explaining the travel motivation of film tourists in visiting a film-shooting destination. Tourism Management, 46, 136-147.
Ruiz-Mafe, C., Martí-Parre~no, J., & Sanz-Blas, S. (2014). Key drivers of consumer loyalty to facebook fan pages. Online Information Review, 38(38), 362e380.
Russell, J.A., & Pratt, G. (1980). A Description of Affective Quality Attributed toEnvironment. Journal of Personality and Social Psychology, 38(2), 311–322
Roseman, I. J., & Smith, C. A. (2001). Appraisal theory: overview, assumptions, varieties,controversies. In K. R. Scherer, A. Schorr, & T. Johnstone (Eds.), Appraisalprocesses in Emotion: Theory, methods, research (pp. 3-19). New York: Oxford University Press
Russell, J. A., & J. Snodgrass (1987). Emotion and Environment. In D. Stockols and I. Altman (Eds). Handbook of Environmental Psychology (pp. 245–280). New York: John Wiley and Sons
Stylidis, D., Shani, A., & Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination image model across residents and tourists. Tourism Management, 58, 184-195.
Stylidis, D., Sit, J., & Biran, A. (2016). An exploratory study of residents’ perception of place image: The case of Kavala. Journal of Travel Research, 55(5), 659-674.
Sirgy, M. J., & Su, C. (2000). Destination image, self-congruity, and travel behavior: Toward an integrative model. Journal of Travel Research, 38(4), 340-352.
Sood, S. (2002). Audience involvement and entertainment—education. Communication Theory, 12(2), 153-172.
Stokes, D., & Lomax, W. (2002). Taking control of word-of-mouth marketing: The case of an entrepreneurial hotelier. Journal of Small Business and Enterprise Development, 9(4), 349–357
Schwartz, S.H. (1968). Words, deeds, and the perception of consequences andresponsibility in action situations. Journal of Personality and Social Psychology,10, 232–242
Stankov, U., Lazić, L. and Dragićević, V. (2010). The extent of use of basic Facebook user-generated contentby the national tourism organizations in Europe, European Journal of Tourism Research, 3(2): 105-113.
Stylos, N., & Andronikidis, A. (2013). Exploring the Cognitive Image of a TourismDestination, TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 8(3), 77–97.
Schwartz, S. H. (1977). Normative influences on altruism1 Advances in experimental social psychology (Vol. 10, pp. 221-279): Elsevier.
Sansone, M.; Moretta, A. and Bruni, R. (2012), “How do companies achieve their marketing goals with social networks?,” in: Chinese Business Review, Vol. 11, 11, 970-980.
Sigala, Marianna. , Christou, Evangelos &, Gretzel, Ulrike. (2012). Social Media in Travel, Tourism and Hospitality
Theory, Practice and Cases. Published by Ashgate Publishing Limited.
Tal-Or, N., & Cohen, J. (2010). Understanding audience involvement: conceptualizing And manipulating identification and transportation. Poetics, 38(4), 402-418.
Tasci, A. D. A., & Gartner, W. C. (2007). Destination image and its functional relationships. Journal of Travel Research, 45, 413 425.
Tuan, Y. 1974. Topohilia: A study of environmental perception attitudes, and values. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Tessitore, T., Pandelaere, M., & Van Kerckhove, A. (2014). The amazing race to India: Prominence in reality television affects destination image and travel intentions.Tourism Management, 42, 3-12. web-strategist.com/blog/category/socialgraphics/ [accessed: 1 November 2010].
Wu, M. H. (2013). Relationships among source credibility of electronic word of mouth, perceived risk, and consumer behavior on consumer generated media. (Unpublished master dissertation). University of Massachusetts Amherst
Wasserman, S. and Faust, K. 1994. Social Network Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10, 27-36.
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40, 213-223