تبیین امکانات و ابزارهای رسانههای جمعی بر شکل گیری حکمرانی خوب در جوامع در حال توسعه (با تاکید بر تجربیات جهانی)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - داانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: رسانه های ارتباط جمعی, افکار عمومی, حکمرانی خوب, توسعه سیاسی, توسعه پایدار,
ملخص المقالة :
امروزه محیط بین الملل و کشورهای جهان به گونهای درهم تنیده وابسته به مفهوم شبکههای اجتماعی و رسانههای مدرن گردیده است. این مفهوم تاثیرات به سزایی را بر محیطهای اجتماعی و سیاسی کشورها گذاشته و مورد نظر بسیاری از سازمانهای بین المللی نیز قرار گرفته است. مفهوم حکمرانی خوب به عنوان یک هدف، آرمان و راهبرد برای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته، از سوی سازمان ملل متحد اعلام گردیده است. این نوع حکومتداری ویژگیهایی را دارد که موجب کرامت انسانی و بهبود فضاهای زیستی سیاسی در کشورهای متبوع میگردد. از این رو مفهوم حکمرانی خوب و راهبردهای آن به عنوان هدف اصلی کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به مفهوم توسعه یافتگی محسوب میگردد. این پژوهش نیز با تاکید بر نقش رسانهها در شکل دهی به مفهوم حکمرانی خوب، تواناییها و عملکردهای رسانههای جمعی را مورد بررسی قرار داده و در گام بعدی امکان مندی و ارتباط دو مفهوم رسانههای جمعی و شکل گیری حکمرانی خوب را مورد تبیین قرار می دهد. این پژوهش به عنوان چهارچوب نظری از الگوهای بیان شدهی حکمرانی خوب از سوی سازمان ملل متحد و شاخصهای آن استفاده برده و درصدد تطبیق این الگوها با تواناییها و امکانات رسانههای جمعی است. شیوهی تجزیه و تحلیل در این تحقیق بر مبنای توصیفی-تحلیلی و استفاده از الگوی کتابخانهای جمع آوری اطلاعات است.
_||_