اثر بخشی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرش اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایراننجمه معتمدی 1 , هاجر براتی 2 , زهره علادینی 3
1 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: پذیرشاجتماعی, آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی, تابآوری,
ملخص المقالة :
احساس ارزشمندی و پذیرفتهشدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرشاجتماعی نامیده میشود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرشاجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم میسازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل میدادند که در سال 1399 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) و به پرسش نامهی مقیاس پذیرش اجتماعی مارلوـکراون قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. محتویات جلسات آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی در 6 جلسه ارائه شد. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی بر پذیرشاجتماعی دانشجویان معنیدار بود (p<0.05) و پذیرش اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که آموزش تابآوری مبتنی بر ذهنآگاهی پذیرش اجتماعی دانشجویان را افزایش میدهد. با توجه به این یافته بر به کارگیری این مداخلهی آموزشی در سایر متغیرها و نیز برای سایر افراد جامعه نیز تأکید میشود.
_||_