مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
لیلا فتحی
1
(استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ص .پ 193954697، تهران، ایران)
احد طالونی
2
(دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، و دبیر علوم اجتماعی ص.پ 193954697، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: نظریه مبنایی, شهرستان پلدشت, مسئولیت پذیری اجتماعی, معلمان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی مسئولیت پذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت است. زندگی اجتماعی انسان ها همیشه با احساس تعهد و مسئولیت پذیری همراه است که در دستیابی به توسعه پایدار نقش تعیین کننده ای دارد و برحسب موقعیت های گوناگون حیات اجتماعی شهروندان قابل واکاوی است. این پژوهش به روش کیفی و تکنیک نظریه زمینه ای انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 19 نفر از معلمان مرد ساکن در شهرستان پلدشت بوده اند که پس از انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با آنان، داده های حاصل با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و گزینشی تحلیل شده اند. یافته ها حاکی از آن است که از جمله عواملی که در ایجاد انگیزه انجام مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان موثر است شامل: تعهد اجتماعی و مسئولیت در قالب نقش های خود - دینداری و اخلاق حرفه ای - اعتلای مهارت های آموزشی و ارتباطی - رعایت حقوق دیگران - نوع دوستی و مشارکت اجتماعی - رفتار مسئولانه در قبال محیط زیست طبیعی و شهری - ایجاد تشکل های مدنی و مطالبه گری اجتماعی می باشد. بسترهای زمینه ساز و انگیزشی در مسئولیت پذیری اجتماعی که در صورت کمبود و یا کاهش آن میل به مسئولیت پذیری کارکنان کاهش می یابد شامل: فرهنگ سازی - اعتلای مهارت های اجتماعی و ساختارهای آموزشی - برقراری عدالت و سلامت سازمانی - برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه می باشد. همچنین از جمله عوامل مداخله گر، یا تسهیل گر در انجام مسئولیت های اجتماعی از سوی کارکنان: کنترل بیرونی رفتارها از طریق مشوق های مادی و معنوی - هنجارها، الگوهای رفتاری و خصوصیات فردی - خشنودی و احساس رضایت از کار و زندگی است و با تمامی کاستی ها و نقص های ساختاری موجود در محیط کار که در کاهش انگیزه کارکنان نقش دارد، کارکنان از راهبرد تعهد درونی، باورهای دینی و اخلاقی و توانمندسازی فردی و اجتماعی بهره گرفتند. نتایج پیرامون پیامدهای مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان که به نظر می رسد از سطح مطلوبی برخوردار نیست نشان می دهد؛ گسترش بی هنجاری اجتماعی و تخریب و نابودی تدریجی محیط زیست طبیعی و شهری به عنوان نتایج منفی قابل بیان است، همچنین مسئولیت پذیری انتظام بخش سیستم آموزشی است که در صورت بهبود و افزایش میل و رغبت معلمان به انجام تعهدات و مسئولیت های اجتماعی به عنوان نتیجه مثبت قابل بیان است.
_||_