نقش شبکههای اجتماعی مجازی در فرهنگ سیاسی ایران (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاههای تهران)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
مجید طبیبی جبلی
1
(دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گرایش مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علیرضا ازغندی
2
(استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
ابوالقاسم طاهری
3
(استاد گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
وحید شالچی
4
(استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) ، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی مجازی, فرهنگ سیاسی سنتی, انفعالی و فعال مثبت و منفی, جهتگیری شناختی, احساسی و ارزشیابانه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر بر اساس مطالعه یک نمونه 385 نفری از دانشجویان دانشگاههای تهران با روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسشنامه است که به تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر فرهنگ سیاسی دانشجویان پرداخته است. در این پژوهش بر مبنای نظریه فرهنگ سیاسی آلموند و وربا سه نوع فرهنگ سیاسی سنتی، تبعی و مشارکتی در نظر گرفته شده است. این سه نوع فرهنگ سیاسی بر اساس سه بعد شناختی، احساسی و ارزشیابانه نسبت به چهار مقوله نظام، دروندادها، بروندادها و خود به عنوان یک بازیگر مشخص میشود. متغیرهای زمینهای و مستقل در این پژوهش عبارتاند از جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و شبکههای اجتماعی مجازی. نتایج تحقیق نشان میدهد که جمعیت مورد مطالعه الگوهای یکسانی از فرهنگ سیاسی دارند و الگوی غالب در میان آنان الگوی مشارکتی مثبت است اگرچه الگوی مشارکتی منفی نیز در بین آنها وجود دارد که در نظریات آلموند و همکارانش تعریف نشده است.
_||_